My 2 cents
vineri, ianuarie 9th, 2009cititi editorialul lui Tolontan de azi, e o lectura obligatorie daca lucrati/vreti sa lucrati in marketing/publicitate/presa.
Parerea mea este ca finalul lui 2009/poate 2010 va aduce reducerea semnificativa a distantei dintre internet si restul mediilor (presa/radio/outdoor/tv). Cu alte cuvinte criza va ajuta destul de mult online-ul. Asta e vestea buna. Vestea rea e ca nu toti vom ajunge sa ne bucuram de aceasta reducere, vor fi multi ce vor cadea pe parcursul drumului. Ne auzim in 2010 :)
P.S. am retinut ca bugetul de marketing al GSP-ului pe anul acesta este, intr-un an fara evenimente sportive majore, de 3.5 mil euro (mai mult de 25% din cifra de afaceri! Chapeaux bas Tolo, ai balls :)) si faptul ca Adevarul&Click vor cheltui anul acesta 3 mil euro pe promovarea in tv/radio/presa.
P.S. 2 in caz ca nu ati vazut ultimul raport (19 decembrie) Morgan Stanley despre starea economiei si a internetului il gasiti mai jos:
This entry was posted on vineri, ianuarie 9th, 2009 at 13:43 and is filed under Internet, Media, Personal. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
Am citit. Pentru ca vreau sa lucrez in general, asa:P. Nu cred ca e timpul pentru relaxare.
Am citit articolul. Asa cum urmaresc tot ce recomanzi. Cum urmaresc si altii care nu raspund dar citesc blogul tau.
Un articol lung C Tolontan unde se joaca cu vorbele. Multe. Dar am avut rabdare sa citesc tot. Din pacate, nu spune nimic util. Nici o solutie, nici o idee, nimic…. nici macar provocarea asteptata catre cei din jur „aloooo…. nu aveti nici o idee, macar un sambure de idee ?”
Articolul spune tot despre Ziua de Azi.
Toti vorbesc, putini muncesc.
Aceasta este Criza. Nu banii, nu afacerile, nu comenzile… nu. Criza sunt Oamenii. Lipsa Oamenilor mai exact. Poate trebuia sa traim aceste momente. Sa mai scapam de vorbareti. Erau si mai sunt inca prea multi in zona.
Ca sa ridic moralui distinsilor cititori, va spun clar si direct. 4 ani sa nu asteptati sa fie mai bine. Va spun asta ca sa nu spuneti ca nu ati stiut.
orlando: multumesc!
darael: am cules opiniile oamenilor din industrie, nu am scris o lectie, nici nu stiu asta. Am dorit sa redau atmosfera ca un insider.
welcome A. esti la primul comentariu pe aici, nu? :)
Darael,
e plin de info utile articolul lui Catalin. de ce cred asta:
– iti spune cat de roza e situatia azi (vezi pasajul cu inserturile din Gsp, Libertatea, ZF sau Evz);
– iti spune ca doar 3 ziare au facut profit anul trecut;
– iti spune despre presiunea puternica pe costuri a clientilor/agentiilor;
– iti spune ca in agentii e liniste si pace;
– iti spune bugetele de marketing a doi dintre playerii mari din zona presei scrise;
– iti spune ca la nivel de presa locala e o situatie incordata;
– iti spune ca Bratul incearca sa tina steagul sus, cat mai sus.
plus
iti spune perceptia din interior despre trecerea in online a presei, daca sau nu poate fi o solutie.
eu cred ca e suficient, posibil ca pentru tine toate lucrurile de mai sus sa nu reprezinta o noutate insa chiar si asa ai o validare a lor de la unul dintre greii industriei.
[…] a mai scris despre asta si Orlando Related posts:Criza financiara globala in IT Au inceput sa se retraga multe fonduri de investitii […]
Criza asta este o sansa foarte mare pentru start-up-urile mici, care au resursa „tehnica” necesari si nu neaparat banii.
Eu daca as fi companie de profil si mi-ar scadea comenzile as investi resursa umana disponibila intr-un start-up.
Legat de presa traditionala : o cred ca ar fi o greseala deocamdata pentru ziarele mari sa treaca „exclusiv” online. Deocamdata statutul de cotidian central le ofera o credibilitate (de aici si traficul).
Legat de mpi : Pe SATI „Clujeanul.ro” este lider detasaj la tot ce inseamna presa local in Romania, imi place, si asta nu neaparat pentru ca sunt eu clujean ci pentru ca arata ca, dupa Bucuresti, Clujul este celalalt oras ca „industrie IT” si grad de informatizare
Da, mi-a tremurat manutza cand am pus comment:)
[…] aceeasi tema: Orlando. […]
[…] ?i Orlando scriu despre criza care va lovi onlineul. Nimeni nu spune însa care e problema si de ce s-a ajuns aici […]
Nu vreau sa fiu rautacios dar reactia lui Darael la articolul lui Tolo e ceva de genul:
Tolo: baieti, nu e eclipsa, e umbra unui asteroid care se indreapta spre noi!
Darael: Ok, si ce propui sa facem? Ca m-am saturat de atentionari fara solutii!
Apreciez informatiile din interior date de Tolo, faptul ca-s preluate de Orlando pentru mine confirma ca nici in MPI situatia nu e roz si imi reconfirma ce observ de cateva saptamani: numarul reclamelor scade (online/print), intarzierile la plati cresc, cresterea euro e probabil sarea pe rana pentru cei cu ratecard-uri in lei. E lunga, groasa, noduroasa si prezinta asperitati.
Da, e un asteroid, momentan ce simtim sunt doar turbulentele de aer.
Partea buna e ca va duce la o „detoxifiere” a mediei. Partea proasta e ca putini se vor mai bucura de ea, iar pana acolo mai e cale lunga.
Darael: daca nu traiesti deja in subteran (brutar, evaluator imobiliar, etc) si nici nu ti-ai facut pana acum un buncar, incepi si sapa. :) Semnale au tot existat, astea sunt printre ultimele.
Da este criza peste tot, in toate domeniile. Avem de castigat dar avem si de pierdut .
Personal criza asta o vad mai mult ca o revitalizare a economiei si mai mult ca o schimbare de optica a clientului propriuzis. Banii nu se mai cheltuiesc cum se facea o data, au mai mare valoare pentru ca sunt maai putini.
Mai vad in criza asta o posibila sansa de conflict intre diverse tari. Daca ar fi sa detaliem, nu am avea tipul necesar.
Pe online, chiar daca incasrile vor fi mai mici, ele vor fi. Bine inteles anumite proiecte poate isi inchid portile, asta este , mergem mai departe, paana la urma trebuia o curatenie facuta.
Dece este criza?, simplu … nu mai sunt bani si foarte multi asteapta sa auda la TV ca totul merge bine….
Suntem romani si suntem mulabili pe orice situatie.
Bafta tuturor.
Anul, banii fizici nu sunt mai putini, sunt aceiasi ca si acum cativa ani. Numai ca au pus unii mana pe mai multi, luati de la burse, si ii tin in valiza ca sa cumoere la ce scade pretul. Criza nu va aduce lucruri bune, ci va mari controlul asupra omului de rand. In plus, criza este unul dintre elementele care accentueaza panica intre oameni si deschide drumuri spre actiuni care ieri nu erau lesne acceptate. Efectele se vad si se vor vedea, ca dupa 11 septembrie 2001.
Legat de articol, pentru ca asta e tema, presa scrisa de calitate va ramane si va reusi sa se finanteze din vanzari, chiar cu reclame mai putine. Aici e greutatea. Trebuie sa fii cumparat pentru valoare, pentru continut, si nu poti depasi bugete prin diverse metode costisitoare de marketing sau altele care toaca bani. Solutia de a trece pe online este ultima dintre ultimele. Separarea presei scrise de cea online, in cadrul aceluasi produs, se poate face bine, iar beneficiile vin din actiuni mai calculate decat simpla duplicare pe alt format. Eu sunt si voi fi abonat mereu la doua lunare, unul britanic si unul spaniol, astept DHL-ul de parca vine Mos Craciun. De ce le cumpar? Pentru ca variantele de online sunt altele, iar crema este pe hartie mult mai spectaculoasa. Nu, nu sunt de sport si nici porno. :) Despre presa locala din Romania, este in general slaba, aservita. Trebuie sa inceapa sa aiba curaj ca sa continue si sa fie interesanta. Iar despre baietii din companii care acum stau si se uita in loc sa se gandeasca la campanii tari si eficiente, se vor trezi rapid sau vor fi ajutati curand de guvern.
[…] ca raman optimist in legatura cu evolutia online-ului la noi. Nu va curge lapte si miere, dar criza va accelera mutarea bugetelor pe online. […]
[…] lupta, Catalit Tolontan scrie azi (inca azi) un editorial despre criza din media. Cum comenteaza la Orlado, “am cules opiniile oamenilor din industrie, nu am scris o lectie, nici nu stiu asta. Am dorit […]
[…] Orlando am citit articolul ?sta de la C?t?lin Tolontan care declar? c? presa scris? din România nu […]
3.5 mil euro (mai mult de 25% din cifra de afaceri!)
eu zic ca pentru un an fara prea mult fotbal e o suma ENORMA.
dar sunt banii lor si fac ce vor cu ei , nu???
Ce am inteles eu din articolul lui Tolo? Presa scrisa este in cadere serioasa. Cine este de vina pentru asta? La sfarsit spune ca blogurile si retele sociale – sa inteleg mia de idioti – inving ziarul – cititorul civilizat. Libertatea, Cancan, Click si multe altele sunt de o mie de ori mai proaste decat multe bloguri. Sau poate am intele eu totul aiurea?
Mi se pare mie sau nu am vazut bine in slideshow, SUA are 52 TRILIOANE datorie?
:))))))
Catralionul e urmatoarea unitate de masura nu? …. Creca o sa ajunga si acolo :)))) unbelievable…
Dragos, vezi si ce deficit de cont curent au. ;) Cand ai 52 de trilioane datorie si 50 de trilioane de incasat prin banci private gen FMI/BM, e cat de cat ok. Din ce stiu deficitul de cont curent al SUA nu sare de 6%. Pe cand al nostru e de 14-15% din PIB.
Si surpriza, FMI si BM, banci americane private, tocmai se pregatesc sa mai tipareasca niste hartii verzi pentru noi. Adica datoria noastra creste, a lor scade. ;) Bineinteles, mare parte din banii astia imprumutati se vor intoarce tot la americani prin Bechtel & Co si noi ramanem doar cu datoria, dar asta e deja traditie.
Vadim, o fi aceasi cantitate de bani pe piata, dar toti sunt generati din credit, si toti trebuie sa se intoarca la banci cu tot cu dobanda. Iar dobanda nu exista, trebuie tiparita de banca centrala (BNR, FED, ECB) distribuita prin noi credite de banci. Dar procesul s-a taiat, muzica s-a oprit, nu se dau credite noi, nu se poate achita dobanda creditelor vechi. Unii au ramas cu banii, altii cu datoria. Da, totul e declansat pentru ca unii cu bani multi sa faca si mai multi, pentru a cumpara si mai mult la preturi de nimic. „S? te fereasc? Cerul s? tr?ie?ti vremuri interesante”, spune o în?eleapt? urare asiatic? (JN). Noi din pacate tot traim vremuri extrem de interesante.
E o diferenta intre ce spune x sau y ca va cheltui peste an in ianuarie, si ce iese la bilantul din decembrie.
[…] Nicoar? apreciaz? ?i el, ad?ugând ?i plictiseala unui slideshow stufos, care, în linii mari, îmi alimenteaz? fericirea. Nici cu online-ul, ca pia?? de publicitate, […]
Din pacate criza s-a extins si in televiziune. Nu sunt un fan al calupurilor publicitare de la TV si de regula schimb canalul cand incep, dar am remarcat in ultimul timp o restrangere a spatiului publicitar, 2-3 maxim 5 reclame, mai lungi sunt spoturile emisiunilor canalului respectiv. Aici chiar nu cred ca va exista o televiziune care sa faca profit din spatiul publicitar.
[…] mai reiau aici cele spuse de Zvoner, Tolontan, Orlando: e clar ca presa din Romania va trece printr-o perioada grea de tot (mai ales acum, cand banii din […]
[…] Bobby, Orlando, Tolo, Manafu, Lorand, Sergiu si cei care aveti puterea sa influentati restul sirului indian, va […]
[…] acest inceput de an as avea iarasi un semn de intrebare desi Tolontan are balls si a declarat un buget de marketing de 3.5 mil euro pe acest an. Daca gandesc insa dpdv business (trebuie sa facem si asta, nu?) cred […]