Inca un model de business in industria de filme

Cred ca e o premiera, nu am mai vazut in alta parte acest model pana acum, downloadezi un soft, vezi reclame si acumulezi credite, iar cu aceste credite iti „cumperi” accesul la filme si seriale: Hitbliss, momentan in beta, momentan nu e disponibil pentru .ro.

Oferta e destul de bogata, filme noi, seriale, filme clasice, oferta completa.

Modelul e preluat din tv-ul free to air unde accesul userului e gratuit (platesti distributia operatorului de cablu) dar „inghiti” publicitate. Diferenta fata de tv este data de oferta de filme recente (Flight de exemplu sau Django Unchained, filme care nu au aparut nici pe HBO dar au aparut pe DVD) si de faptul ca publicitatea este mult mai targetata pentru ca la inregistrare completezi cu datele tale personale –> targetare mai precisa. Ceea ce in tv nu prea se poate. De urmarit, daca modelul functioneaza va schimba multe in businessul de media/tv.

Bun, sa recapitulam traseul urmat de un film dupa ce este produs, asa numitele ferestre de exploatare:
1. Intra in Cinema, model de business: userul plateste
2. Apare pe DVD (sunt filme care apar si in VOD simultan cu aparitia DVD-ului), la fel, userul plateste
3. Intra in VOD, userul plateste
3. Intra in pay tv (HBO)/intra in SVOD, userul plateste dar nu per film ci per abonament
4. Intra in free tv (canalele comerciale), sustinut de publicitate, userul nu plateste
5. Intra in arhiva, este exploatat in toate formele de mai sus, mai putin Cinema

Modelul Hitbliss schimba paradigma de la 3, unde userul platea cash pentru a accesa un film, acum userul plateste prin timpul petrecut pentru a vedea reclame, adica modelul de la 4.

Later update: pe vremea cand am inceput sa lucrez in internet, la finele anilor ’90, aparusera siteuri care te plateau pentru a vizualiza reclame sub forma de bannere. Instalai softul, acesta incepea sa-ti roteasca bannerele, cu putin efort puteai face 2-3-4-5 dolari pe zi cu o astfel de aplicatie. Modelul s-a fasait cand a inceput bubble 1.0.

11 Comentarii
  1. Bogdan spune:

    Modelul nu e chiar original, au mai existat astfel de incercari cu softuri care rulau publicitate si oamenii primeau banii pentru ca le-au vazut. Dupa care au aparut alte softuri care le permiteau unora sa ruleze softul de „ad”-uri in background si ei sa acumuleze „view”-uri sau „click”-uri. Intr-un final, nu cred ca a functionat. Dar, hei, lucrurile se schimba in fiecare zi, ceea ce nu a fost valabil ieri poate fi valabil astazi.

    Raman la convingerea mea ca un model de difuzare de genul „Vezi gratis jumatate din film. Daca-ti place, plateste 1 EUR sa-l vezi pana la final. Daca ti-a placut chiar foarte mult, poti plati 1,2,3, 10 EUR suplimentari (ceea ce ar ajuta realizatorii independenti, de ex)” ar putea avea succes. In realitate, lumea se uita la toate mizeriile si e pregatita sa plateasca pentru asta. Dar 5 EUR e deja prohibitiv, oamenii se uita la un film pe seara (productia de filme este pur si simplu impresionanta, ca numar), e imposibil sa-i faci sa plateasca 100 EUR/luna pentru filme. Insa 30-40 EUR poti scoate de la ei, aproape cat platesc pentru telefon.

  2. Alin spune:

    zici c? e un fel de http://www.Cash4Mail.com din 90 ):-

  3. Dan spune:

    Acum câ?iva ani urm?ream Flash Forward pe ABC ?i ei aveau un sistem foarte „clasic”: întrerupeau filmul cu trei reclame video. Pe care nu le puteai opri. Erau relativ scurte ?i aveau elemente interactive (linkuri, formulare etc.). De ce n-ar merge sistemul ?sta ?i la noi?

    PS Postarea ta mi-a amintit ?i de Legea lui Cam; ?tiu, e u?or off-topic.

  4. radu spune:

    Modelul de la free tv e unul diferit: oamenii nu vor sa vada reclame (iar optiunea e schimbarea canalului), aici vor sa vada reclame (la care se uita in mod expres). Modelul de a fi recompensat pentru vizualizarea unei reclame ataca rolul principal al unei reclame, acela de a fi persuasiva. Din acest motiv un view pe o reclama de tip skippable e mai „valoros” decat unul pe o reclama non-skippable.

    Daca as fi advertiser (sau as lucra in domeniu :D), nu as folosi acest tip de promovare decat daca as putea masura rezultatele foarte exact (adica sales/lead-uri etc online), adica date cantitative pentru ca cele calitative (TOMA etc) ar fi irelevante in lipsa unui studiu care sa arate altceva.

  5. orlando spune:

    Radu,

    Mai corect spus e modelul de comportament al userului in modelul de business free tv e diferit :)

    Reclamele vor fi targetate pe domeniile de interes ale userului, te intereseaza plimbarile cu biciclete, muntele si marea, vei primi reclame pe aceste domenii de interes. Ceea ce ar trebui sa compenseze faptul ca esti „obligat” sa te uiti la reclama. In final pe advertiser il intereseaza si reach-ul, nu doar conversia.

  6. orlando.nicoara spune:

    Bogdan,

    corect, adaugasem un later update dar din nu stiu ce motive nu l-am updatat, uite, il copiez aici pentru tine:

    Later update: pe vremea cand am inceput sa lucrez in internet, la finele anilor ’90, aparusera siteuri care te plateau pentru a vizualiza reclame sub forma de bannere. Instalai softul, acesta incepea sa-ti roteasca bannerele, cu putin efort puteai face 2-3-4-5 dolari pe zi cu o astfel de aplicatie. Modelul s-a fasait cand a inceput bubble 1.0.

  7. Bogdan spune:

    No problem, draga :-)

    Ma leg de raspunsul tau pentru Radu. Nu extrapolez, dar in ceea ce ma priveste, am incercat o vreme astfel de reclame targetate, pe mai multe site-uri. De fapt, nu reclame ci oferte cu produse/servicii numai din zonele mele de interes. Ofertele veneau, in general, pe mail. Dupa cateva luni, nu numai ca n-am cumparat nimic din ce mi s-a propus, dar m-am si dezabonat de la acele oferte.

    Nu cred ca modelul de targetare – fie el si dorit/acceptat de utilizator – este neaparat functional. Cred ca suntem intr-un moment de cotitura, trebuie cu totul altceva. Asa cum facem cu informatia VIZUALA de astazi (adica n-o mai interpretam, doar o punem intr-un „sertar” fara sa o mai „gandim”), la fel facem si cu reclamele. Avem nevoie de alt declansator de cumparare decat o reclama (fie ea afisata/vazuta pe mai multe medii si suporturi).

  8. George spune:

    Si acum sa ne descarcam putin in public:

    Mereu am sustinut proprietatea intelectuala, insa uite ca in domeniul continutului media exista atatea capete bagate in fund incat pirateria este raspunsul si nu pentru gratuitate, ci pentru solutie tehnica. Netflix, Watchever, HitBlis etc. niste solutii de rahat pentru domeniul in care activeaza: WORLD WIDE.

    Vreau un serviciu:

    – independent de locatie
    – usurinta de accesare in media boxuri (appleTV app, etc)
    – suport full pentru limba (Original+subtitrare, Original simplu, Titrat+subtitrare, Titrat simplu) si nu acolo 2 – 3 limbi, toate limbile posibile.
    – oferta completa (este perfect sustenabil atat timp cat faci un abonament bazat pe numar de credite fiecare producator alegandu-si singur numarul de credite pe care le cere pentru )
    – peer to peer streaming

    Nimeni nu e in stare de asa ceva ? Foarte bine, atunci aleg pirateria nu pentru a ma pisa pe proprietatea intelectuala ci pentru a forta falimentul sistemului incapabil sa ofere o solutie mai simpla si bogata decat ce ofera pirateria care oricum nu este nici eleganta, nici practica (search pe site de torrente, download, stream in mediabox vs varinata ideala search – play).

    Bullshituri de servicii intr-o lume globalizata, in continua migrare teritoriala.

    Sa nu vorbesc si de desteptaciunea celor din media pro cu voyo:

    -oficial cica sunt 3 mil de romani plecati afara, real sunt peste 5
    – ce face Proul ? scoate un servicu de streaming care merge prost, localizat pe teritori exact pentru emisiunile produse de ei si din fata browserului.

    1. Din fata browserului aveau si vplay, deci idioti care consuma content de pe laptop din browser nu prea le pasa de accesibilitate. Ia hai sa facem o aplicatie de iPad/Android ce face cache, un addon de XBMC.

    2. In Romania majoritatea au TV, cine a renuntat inseamna ca nu prea e interesat de contetul nostru. Au mai ramas aia de afara, lor le taiem accesul la emisiunile produse de noi.

    Se zvoneste ca urmatorul iOS aduce support pentru dezvoltarea de aplicatii pentru Apple TV. Pe Google TV pot face asta de ceva vreme. Ei pot continua linistiti sa faca stream in browser si sa se mire ca prostii de ce nimeni nu le cumpara serviciile.

    Atat de prosti sunt producatorii de continut ? Ok, cand se vor destepta ii astept cu bratele deschise si fara resentimente, pana atunci le voi sabota cu succes afacerile de carton.

  9. George spune:

    Nota:

    Nu, nu cred ca pirateria e raspunsul moral. Nu-mi place ce servicii ofera, nu consum. Mereu voi milita pentru repectare proprietatii intelectuale insa momentan aleg sa fac asta, nu spun ca e raspunsul normal, dar e decizia mea de a-i fura pe producatorii de continut pana in momentul in care mi-l vor livra in timp util si la adresa pe care o vreau eu.

  10. […] Orlando Nicoar? ne spune despre … ?i apoi face o list? a formatelor în care filmele sunt vândute – Înc? un model de business în industria de filme […]

Lasa un comentariu