Focusare si strategie
miercuri, mai 31st, 2006Azi citire de la Catalin Tolontan:
„Recent, Microsoft, corpora?ia celui mai bogat om al planetei, a lansat un semnal de alarm? intern? dup? ce a sesizat c? o companie mult mai mic?, Google, a ajuns s? devin? un competitor serios prin, simplific?m, desigur, un mare atu: focusarea deciziei ?i a strategiei.”
Chiar daca contextul in care scrie este despre fotbal paralela surprinde incredibil de fidel ceea ce de fapt se intampla in internet unde o luna echivaleaza cu 6-12 luni din offline iar decizia rapida si strategia flexibila fac diferenta.
This entry was posted on miercuri, mai 31st, 2006 at 07:09 and is filed under Internet. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
:) interesant comentariul lui tolontan, si zic eu si un pic surprinzator. I-as sugera sa se gindeasca serios daca nu se aplica cumva si nisei din publishing in care se lupta el cu prosport… poate-realizeaza cit de focusat pe strategie si decizie a fost cind a intrat in razboi de preturi cu ringier, si mai apoi cind a facut ce a facut cu formatul ziarului respectiv… ce sa zic, ‘parerea mea’ – no focus, ioc strategy.
dpdv business nu sunt de acord cu razboiul preturilor dintre gsp si prosport, ambele pierd bani din cauza pretului mic de vanzare insa, probabil, orgoliile sunt inca prea mari. mai devreme sau mai tarziu ar trebui sa se aseze la masa, sa accepte ca efortul de a-l scoate pe celelalt de pe piata e mult prea mare si aproape imposibil de realizat, sa negocieze si sa faca bani fiecare cum stie mai bine.
nu sunt avocatul lui Tolontan insa, la momentul respectiv, cred ca nu avea alta varianta decat de a intra in joc. decizia de a schimba formatul ma depaseste nefiind familiarizat cu formatele de presa f mult insa dupa cum spune Gusti http://www.gustiroman.ro/blog/?p=16 luna trecerii la noul format a fost cea mai buna din istoria GSP
ma straduiesc sa fiu cit se poate de obiectiv, vis-a-vis de chestiunea in cauza.
insa e lectie elementara de marketing ca un razboi de preturi este de fiecare data cistigat de cel care are mai multi bani sa subventioneze acest razboi. celor de la gsp le era suficienta o analiza a bugetului pe care ei si l-ar putea permite. parerea mea ca nu genul asta de abordare ii caracterizeaza ci mai degraba entuziasmul si efervescenta :) care le alimenteaza orgoliul. apoi, daca tot erau ‘cea mai buna echipa’ eu as zice ca la momentul respectiv trebuiau sa pluseze pe chestiunea asta si nu pe pret. lucrurile cele mai bune nu sint si cele mai ieftine, nu-i asa?
mi s-a parut mult mai consistenta pozitionarea prosport pe ‘ziar de sport accesibil tuturor’ cu un usor iz bulevardier. bani putini, hirtie proasta, texte usor de citit, mai putina analiza.
ce a facut gsp ca raspuns la chestia asta? a redus formatul, catre tabloid. la noi formatul respectiv este asimilat cu tabloidul, iar tabloidul cu ieftineala. iar ieftineala cu calitatea proasta. deci, din nou ajungem catre pozitionare foarte aproape de prosport.
concluzia? comportament tipic de follower. exact in momentele cind cifrele ii indicau pe cei de la gsp leaderi de piata…
gresesc cumva?
– da, corect, castiga cel care are cel mai multi bani, cine are mai multi bani, Voiculescu sau Ringier? si nu uita ca Voiculescu nu a scos cash din buzunar pt reclama de pe tv (Antena1) iar din acest punct de vedere a te bate cu un trust de presa care are o televiziune puternica in spate echivaleaza (aproape) cu o sinucidere
– cred ca asa au incercat sa faca, entuziam si efervescenta. Au crezut/sperat ca pot bate rapid Prosport-ul insa acesta a fost un brand mult prea puternic care coroborat cu strategia Ringier de lupta la baioneta a dus la replierea GSP-ului. Imi aduc aminte, la lansare, au spus ca vor vorbi numai despre sport, fara mondenitati, fara femei etc. Au renuntat rapid (la un moment dat aveau om permanent la Londra si Roma dupa Mutu si Chivu), s-au repliat, au atacat masiv prin reclama tv folosind formula de succes brevetata de Jurnalul. nu uita ca un ziar de sport (c’mon, e sport) are nevoie de masa pt a supravietui pe piata de publicitate, nu aveau nici o sansa cu o pozitionare gen ID/Dilema (comparatie fortata evident) si un tiraj de 10,000 de exemplare.
– intreg rationamentul tau se bazeaza pe faptul ca tabloid = ieftineala. nu cred WSJ = ieftineala ca sa dau doar un singur exemplu (in Europa si Asia vor implementa acest format)
Google este o lectie de afaceri, Dinamo poate doar exemplu negativ (cu mici oameni de afaceri intrati in Consiliul de Administratie langa generali, si ajunsi apoi puternici).
La ProSport si GSp pretul de vanzare al ziarului e doar o mica parte din venituri, poate una nesemnificativa. Daca au audienta mai mare, vad si publicitatea mai scump.
eu zic ca intrebarea cu cine are mai multi bani e retorica…
nu sint de acord ca JN e ‘un succes’.
nu e rationamentul meu propriu ca tabloid = ieftineala. e rationamentul ‘poporului roman’.
eu zic ca ne-am incins prea tare pe discutia asta. probabil ca timpul o sa ne dea raspunsurile corecte la intrebarile astea.
sunt pe doua lungimi de unda total diferite :)
– daca ne luam dupa faptul ca are a doua audienta, imediat dupa Libertatea atunci Jurnalul e un succes. daca ne uitam si la incasari din publicitate iarasi e un succes.
– nu cred ca romanii gandesc asa … in primul rand ca in afara de Libertatea nu au avut un alt tabloid pe piata si in al doilea rand mi se pare prea mult ca masa de cititori sa gandeasca „uite ce format are, e clar un tabloid, e clar ieftin”.
– discutam nu ne incingem :)
tolontan a dat dovada de flexibilitate atunci cand a trecut de la strategia de pozitionare „premium” la ce este acum gsp…tolontan inoveaza continuu si lupta pe viata si pe moarte cu prosportu’,tolontan GANDESTE, tolontan ia decizii. probabil ca nu i-a fost nici lui usor sa renunte la pozitionarea initiala (pe care, culmea, aa avut-o luni bune – aminteste-ti pretul de 8,000 rol pt un ziar de sport – era mai scump decat multe alte cotidiane generaliste) dar un manager bun nu face numai ceea ce ii place…uita-te la format, la site, la divizia sexy, la bloguri, „la ziarul pe care ti-l poti face singur”, la cooperarea cu antena (convergenta:), viitorul mediei ). desi astea i-au cam placut, cred…:)
ce vroiam sa spun e ca nu cred ca putem sa-l judecam si nici sa-i dam sfaturi cu privire la modul in care face gazeta. e greu al naibii sa fii manager si inca unul bun. iar tolontan e bun, frate, orice ati zice…si e bun pt ca e flexibil…
Este un manager bun, foarte flexibil si care intelege si simte foarte bine piata. Adevarat este ca ii place ce face si pune suflet in ce face
Din aceasta cauza a ajuns prosportul unde a ajuns si in momentul actual gazeta.
Dupa cum spunea tot el nu credea ca prosportul o sa reziste atat si ca abia cand a preluat gazeta a realizat cat de puternic era prosortul (atat ca brand cat si ca format).
oaky, stiu ca eu am ‘deviat discutia’… dar asta era un post despre google vs microsoft parca :)
sa fie tolontan (aka GSP) un brand mai tare decit Google?!
inca nu…dar eu as paria pe el:)
brandurile sunt facute de oameni…dupa cum spunea insusi maestrul tolontan:)
el insusi, un brand:)
un brand facut de cei care il citesc , de cei care lucreaza cu tolontan …
pe cand un line-extension?:)
Engambament, scaderea pretului era pt prosport ultima strategie pentru a ramine in piata.
rezultat financiar pe 2005. Gazeta un usor +, semn ca afacerea se pune pe picioare (in iulie 2003 Gazeta vindea 18.000 de exemplare, in martie 2006 vinde aproape 100.000). Prosport -2,5 milioane de euro. cum ramine cu strategiile?
il citesc/stiu pe Catalin de la vechea Gazeta, fostul Sportul de dinainte de revolutie. a plecat la sportul romanesc impreuna cu luminita paul daca nu ma insel pt ca i-a fost refuzata publicarea unui anchete de catre „batranii” de la gazeta. a crescut langa Ioanitoaia, a crescut la randul lui o echipa de ziaristi tineri langa el, a construit Sportul Romanesc, Prosport si acum GSP. e omul care face diferenta, e combinatia dintre Dorinel Munteanu (munca) si Hagi (geniu fotbalistic), e leaderul.
bine, nu totul e roz dar nu conteaza acum asta :)
ma scuzati. n-am vrut sa va supar :) vad ca chiar ati adus discutia in plan sentimental.
gusti, strategiile se fac pe termen lung, nu pe un an. singura strategie vizibila o perioada la gsp a fost reactia. erau doua momente majore in care piata s-ar fi putut imparti, asa cum e si normal, si asa cu se va si intimpla la un moment dat. gsp a avut 2 momente cind i-ar fi fost foarte usor sa-si asume rolul de leader de piata. ma refer la scaderea de pret a prosport si apoi la re-pozitionarea acestuia… dupa parerea nici acum nu o face. nu stiu din ce cauza. poate din cauza de tolonta, poate nu. poate din cauza ca tolontan si echipa ati fost singuri pe piata o vreme si acum e greu.
orlando, nu ma indoiesc de calitatile ‘literar-publicistice’ ale lui tolontan.
mai ziceti-mi ca tolontan e schumacher si va cred :)
dupa cum spuneti voi tolontan e un super lider; ceva ce n-a vazut planeta;
il mai citesc si eu uneori si de multe ori ii dau dreptate, dar atunci cind scrie de ceva cu inofrmatica o face de cele mai multe ori pe linga;
omul cred ca citeste prin vreun ziar, revista de IT de vreo tendinta si incearca sa compare si el ceva;
si legat de conditia sa de manager; faptul ca GSP e pe primul loc la vinzari nu reprezinta totul; asta e doar orgoliu; marile firme nu-si pun asta ca scop, ci scopul e mult mai vast; are gazeta bani? angajatii sunt multumiti? patronii sunt multumiti? uite citeva intrebari la care poate raspunde cineva. sincer eu nu cred ca au asa multi bani dovada ca la marile evenimente sportive trimit putini oameni sau chiar deloc.
„Focusare” si strategie?
Este vorba de Microsoft si Google sau GSP si ProSport? C’mon people, let’s focus!
Cine a facut traducerea asta cu „focusare”?
Sunt de accord ca focusare este un neologism, sinonim cu focalizare.
Poate in engleza merge „focus”, dar in romana suna stupid. Cred ca da mai bine un simplu „concentrare pe” sau „orientare”.
hai sa ne focalizam … distanta dintre momentul la care faci tu referire enga si momentul in care piata se va imparti e foarte mare (abia se vede luminita) iar daca gsp-ul ar fi facut atunci (acum 2 ani) pasul probabil ca nu ar fi rezistat pe piata deoarece aceasta nu era pregatita (poate ca ai dreptate cand spui ca echipa lui tolontan a fost obisnuita sa fie singuri pe piata).
gsp-ul a incercat sa preia trena si sa joace rolul de leader insa si-a dat seama ca prosport/ringier joaca mult prea tare (imi aduc aminte ca prosportul era prezent cam la toate stirile sportive, si la prima si la b1 si la protv si la tvsport) si au abandonat schimband din mers strategia.
acum cand vad cat de aprinsa e discutia asta chiar imi pare rau ca nu am postat despre duelul celor doua cotidiene de sport (il am in draft din ian, de cand am dat drumul la blog)
Nu mai priviti Gazeta k 24 de pagini de hirtie. Gazeta reprezinta si http://www.gsp.ro, http://www.stelisti.ro, ww.rapidisti.ro, http://www.dinamovisti.ro, http://www.campionate.ro, http://www.autof1.ro. Gazeta este si content provider de telefonie mobila. Gazeta produce si Recursul etapei. Gazeta mai are citeva planuri de dezvoltare…
Si, sa-i raspund lui Mihai. 1. Gazeta are bani, dar nu de aruncat. 2. Rata de plecare din companie este foarte mica. 3. Patronii au cerut un buget, care va fi realizat si in acest an.
PS Exista jocuri de culise care nu se pot spune in acest moment. Poate peste ceva vreme vor iesi la suprafata citeva kestii uluitoare care tin mai mult de ziarul concurent. Dar toate la timpul lor.
de acord orlando ca distanta e mare :) si o sa ramina asa, daca ‘bataia’ se duce la modul in care se duce acum. sau poate chiar o sa se mareasca.
as vrea sa-ti atrag insa atentia ca te contrazici un pic vis-a-vis de suportul tv al gazetei cind spui ca ‘prosport era la toate stirile sportive’ vs ‘si nu uita ca Voiculescu nu a scos cash din buzunar pt reclama de pe tv (Antena1) iar din acest punct de vedere a te bate cu un trust de presa care are o televiziune puternica in spate echivaleaza (aproape) cu o sinucidere’ (am citat din tine :) )… suportul tv conteaza, insa nu e totul. in media romaneasca exista contractele de barter, slava domnului. insa nimeni n-o sa renunte la un buget de 1 milion dat de danone, de exemplu chiar si pentru a-si sustine publicatiile din trust… gaselnita cu stirile sportive merge. deocamdata. cine stie, poate ralu filip asteapta dupa colt :D
in alta ordine de idei, am vazut si lucruri bune la gazeta, no doubt! totusi, as lasa partea de business unor oameni de business… mitul ca gazetele pot fi conduse de ziaristi nu cred ca tine in zilele noastre. asta e parerea mea, in esenta. promit sa nu mai ripostez la subiectul asta, m-a obosit deja :)
era prezent pe toate televiziunile si lucrul acesta s-a vazut atunci si in tiraje si in audienta.
intre timp gsp-ul a beneficiat de reclama masiva pe antena1 iar prosport a incetinit aparitiile pe tv (de fapt pe protv) lucru care s-a vazut.
de asta spun ca intr-un razboi al preturilor sa te bati cu un trust care are o televiziune puternica in spate (pro sau antena1) e sinucidere. imi mentin parerea, uita-te la miscarea facuta de catavencu care a „luat” tvr-ul via smz (nu stiu daca ai observat cum au inceput in ultima vreme sa apara emisiuni pe tvr realizare de catavenci, cum a transmis tvr-ul intreg balul etc) si acum s-a „aliat” si cu realitateatv.