Studiu de caz
sâmbătă, august 12th, 2006Un articol interesant mi-a atras atentie in ultimul numar din Business Magazin, e vorba de „Autocarele isi muta traseul. In aer”. E in articol o afirmatie intersanta a unuia dintre patronii de la Eurolines:
Singura problema pe care Dragos Anastasiu o vede in legatura cu vanzarea de bilete la curse low-cost in Romania este dezvoltarea insuficienta a Internetului, principalul canal de vanzare pentru aceste companii in Vest: „Modelul low-cost se potriveste foarte bine unei tari ca Romania in care in acest moment traficul intens este generat de pasageri care se duc la munca in strainatate sau in vizita la rude. In acelasi timp, conditiile actuale din Romania (acces redus la Internet) pun anumite piedici modelului low-cost“.
Cum adica „dezvoltarea insuficienta a internetului”?
Daca ma duc in Trafic.ro > Turism > BlueAir. ~ 25,000 de vizitatori/saptamana. Intre 4 si 5 mii de vizitatori unici pe zi. 40% din Romania, 16% din Italia si cam 10% din Spania. Ma duc pe BlueAir.ro sa vad cate zboruri opereaza pe zi (pt curiosi orarul de zbor BlueAir il gasiti aici). In medie, cu plecare din Bucuresti, sunt 6-7 zboruri/zi in timpul saptamanii si cam 4 in weekend. Presupunand ca fiecare avion are cam 300 de locuri (optimist) BlueAir ar avea disponibile, zilnic, intre 1200 si 1800 de locuri in avioanele sale ce zboara catre Spania, Italia, Germania, Olanda. Site-ul este vizitat zilnic de 4-5,000 de utilizatori unici. 40% din acestia sunt din Romania adica intre 1600 si 2500 de vizitatori. Ma gandesc ca cel care se duce pe BlueAir.ro (80% din vizitatori intra direct) nu o face sa mai vada cum e vremea in Italia sau cine participa la Turneul de tenis pt amatori ci chiar e interesat de zboruri si chiar poate deveni un potential client –>> rata de conversie este,cred, mare.
Am dreptate sau aberez?
This entry was posted on sâmbătă, august 12th, 2006 at 17:48 and is filed under aberatii, business, Internet. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
salut. cred ca rata de conversie e totusi mai mica. daca stai sa te uiti din partea cealalta, vezi cum marea majoritate a „zburatorilor” cu low cost nu utiliseaza internetul frecvent. eu unu-s de acord cu cel ce a scris articolul.
Aberezi doar prin faptul ca esti prea optimist cu cele 300 de locurin per avion :). Nu cred ca are mai mult de 150-180 de locuri. Sunt avioane mici @ consum mic. Nu cred ca o sa vezi boeing la BlueAir.
In plus care e mare atractie low cost ca eu nu am inteles-o? Sunt intradevar bilete cu 1 euro dar sunt in numar limitat (let’s say 100), inca vreo 100 intre 50 si 120. In rest toate sunt peste. Practic dus-intors pana in Spania de ex te duce la 300 de euro cu taxe (asta in cazul in care nu iti cumperi un bilet cu x luni inainte si intradevar iei pe la 160 dus-intors). La o companie concurenta e 350. Big deal. Nu cred ca sunt navetisti :).
Eu cand am venit in ro am venit cu ei si am dat 207 euro pe bilet numai pentru Spania – Romania (m-am intors cu autocarul). E low cost 207 euro?
ai dreptate! si comparand datele din trafic eurolines o medie de 800 vizitatori pe zi cum pana mea sa nu spuna ca nu e dezvoltat internetu. totul depinde de felul fiecaruia de a-si promova pagina web. Am intrat pe pagina lor si nu am reusit sa dau de faza cu biletele…noroc de google ca mi-a gasit sublink. Nu e sufiecient sa faci o pagina web si sa asteptzi sa te gasesc lumea cu google. Si comparatzia ta e putzin deplasata. compari mercedesu nemtzesc cu roaba romaneasca. una e gandirea la blue air si alta la euroline ce sa mai spunem de servicii… unii stiu ce au patzit cu euroline.
Blue Air are 3 avioane Boeing 737 cu 144, 136 respectiv 123 pasageri. Biletele sun incepand de la 1 Euro (eu am luat pt Roma de Craciun) + taxe aproximativ 90 EuroOricum iesi bine daca iti iei bilete din timp. Urmeaza sa intre WizzAir din 15 ianuarie si pt Roma, daca iei acum te costa aproximativ 267 RON. Tot daca iei acum.
Calculul tau este undeva dublu la nr de pasageri si din ceea ce stiam numarul de pasageri care cumpara on line este destul de mic. De vina nu este dezvoltarea slaba a internetului ci politica Blue Air care nu a incurajat, ba chiar a descurajat la un moment dat vanzarea on line. Dar din ce in ce mai multi vor incepe sa cumpere on line. In special de „afara”
Este o alta aberatie la Blue Air. Daca vrei sa platesti on line, te costa cu 2 Euro in plus decat daca vrei sa achiti la ghiseu. „Pentru procesare”. Suma asta o scoteau din inchiderea unor birouri la care platesc chirie o caruta de bani.
Avantajul curselor low cost este ca se scurteaza timpul, si aici vor avea de pierdut transtportatorii rutieri. Oricum, Eurolines si Atlassib, vor avea de luptat si de bagat bani in promovarea curselor aeriene. Se vor lupta cu Wizz Air, Sky Europe si se pare si Ryan Air, si altii care vor mai intra din Ianuarie. Si e greu sa te lupti cu asa nume. oricum, se pare ca vor mai intra bani in publicitatea on line. Succes!
Clientii migreaza dinspre autocar spre avion low-cost nu doar pentru ca ajungi la destinatie de 10 ori mai repede la acelasi pret. (in mare, cu tot cu taxe, un bilet de avion ajunge cam la acelasi pret cu unul de autocar, diferenta e adesea nesemnificativa)
Marea problema a transportatorilor cu autocarul, cel putin a Atlassibului, este ca isi trateaza clientii ca pe niste saci cu cartofi. Au multi soferi care se pot numi in cel mai bun caz nepoliticosi, si situatiile de la vama erau acum ceva timp dintre cele mai jenante, nu mai stiu cum sunt acum. Si, lucrul cel mai trist, e ca ei ii exploateaza astfel pe romanii care le folosesc serviciile si care au alte probleme, mult mai mari decat confortul in autocar…
Pe de alta parte, luand contact de mai multe ori cu cei care pleaca din tara prin Atlassib, cred ca o mare parte dintre ei intr-adevar nu intra pe internet. Ceea ce ar putea explica declaratia de mai sus, e doar perspectiva lor si a clientilor pe care ii au.
Oricum, putem fi si conspirationisti, si sa concluzionam ca zborurile low-cost vor avea in continuare o viata grea din cauza sabotarii lor de catre companiile aeriene mari si scumpe. sa ne zica Radu Dumitrescu, omul care tocmai a plecat de la KLM, daca e asa sau nu :)
Cred ca toti vor avea o paine sau un hamburger de mancat din toate astea. Concurenta va mentine un ekilibru sanatos. Personal prefer avionul din cateva motive: timp, confort, atitudine. Cei mai multi soferi de autocar sunt tractoristi si mai au multe de invatat.
Sunt câteva probleme legate de trecerea de la autocar la avion:
– grosul celor care pleac? la munc? sunt din zone rurale, acolo unde accesul la internet este cel care ?tim cu to?ii c? este, deci omul are dreptate;
– jum?tate din cei care pleac? „la munci” pleac? ilegal ?i plecarea se aranjeaz? la grani?? de ?oferul autocarului, ceea ce nu se poate face în cazul avionului, unde trebuie rezolvat în aeroport ceea ce ar fi mai dificil;
Din aceste dou? motive, majoritatea va prefera autocarul în continuare. Intui?ia mea este c? cei care viziteaz? BlueAir nu sunt în principal români interesa?i de „munci” în str?in?tate, ci turi?ti interesa?i de un chilipir, studen?i pe la diverse burse, b?g?tori de seam?…
da domnule Cristian Banu avetzi dreptate…prea putzine retzele de cartier la tzara :D si prea putzini interesatzi sa mearga cu avionul dar totusi mersul cu autocaru nu e exclusivitate pt cei de la tzara deci ar trebui sa fie promovata de ce id e la eurolines si pagina web mai serios. Referitor la Atlasib acolo chiar e jale am avut ocazia sa ma „plimb” cu ambele companii si de multe ori serviciile sunt ca pentru cei din zona rurala care nu prea comenteaza mult atata timp cat isi ating scopul. Ar fi in stare sa mearga si la bagaje…
postul lui orlando banuiesc ca era focusat catre afirmatia lu’ nenea ala ca nu are penetrare netu’.
da domnu’ si-a pus problema ca intai ar trebui sa bage banii intr-o campanie de educare? ce inseamna avioanele low cost? ca trebuie sa cumperi din timp ca sa ai beneficii majore, ca poti sa o faci pe internet? cred ca target-ul lor nu suntem neaparat noi, ci cum bine ati spus domnii aia care aduc in ro anual cateva miliarde din capsuni.
sunt aceia din categoria „Dar vai, ce avem aici?!?” care singura amintire cu calculatorul au avut-o cand au mers pe la vecinul cu ochelari sa vada filme porno.
cred ca in ro deocamdata merg cu low cost manageri mijlocii in vacante. si se uita pe net.
am cam batat campii…
Astia au fost ani de zile vatafi, nu manageri si nici patroni. Le-a mers afacerea pur si simplu, fiindca nu mai era nici o turma pe islaz. Chestia cu rata mica de acces la internet arata de fapt cata intelegere a mediilor de comunicare moderne au ei cu adevarat si, mai ales, cata (lipsa de) viziune pot aduce in redresarea afacerii.
Cred ca e ceva mai delicat, cred ca targeturile-s mai multe iar conversia mai mica decat „asteptarile”.
Acces redus poate insemna si o dorinta de reactivitate mai mare, pentruca inca onlineul in zona asta e o zona de informare si mai putin de decizie/action. Teoretic un business de genul asta si-ar dori sa-si puna pe pagina „Maine 10 locuri cu 20 euro, Bucuresti-Barcelona” si in cateva ore deja locurile sa fie date. Cred ca esti de acord ca e loc de mai bine si ca va fi mai bine pe termen cel mult mediu.
Iar prima fraza a articolului „Cei mai mari transportatori de pasageri cu autocarul din Romania, Atlassib si Eurolines, au decis sa nu mai lase companiile aeriene low-cost sa le fure clientii: si-au lansat propriile oferte de transport cu avionul” spune de fapt ca baietii astia cu low cost au vandut mult, si e momentul ca „transportatorii cunoscuti” sa reactioneze bazati tocmai pe „rata de conversie mai mare”.
Si chiar daca ar fi internet la sate, ii vede cineva pe capsunari accesand internetul si platind cu cardul?
Pe de alta parte eu parca n-as avea curajul sa ma urc intr-un avion al unei companii low cost oricat de tentant ar fi pretul.
Vei fi surprins sa vezi cati „capsunari” manevreaza Athloane si Centrino atat desktop cat si laptop in Spania si linii de ADSL de 1MB. Cunosc destul de putini romani fara internet aici si din cati cunosc doar o singura persoana are studii superioare (ASE) asa ca mitul „capsunarului” a ramas doar in mintile unora din Romania :).
C’mon, fiecare „capsunar” are in familie, „la oras”, un baiat „destept” care e la facultate sau lucreaza pe calculator. Iar targetul acestor companii nu cred ca e format numai din capsunari, sa fim seriosi, cred ca deja sunt din ce in ce mai multi romani care petrec week-enduri la Roma, Madrid sau Barcelona (de Amsterdam nu zic nimic :)) iar acestia se „dau” cu siguranta pe net.
Important e, asa cum zice Cristi, ca BlueAir are ~ 450 locuri in 3 avioane iar site-ul lor e vizitat de 4500 de useri in fiecare zi. Ar trebui sa aibe o rata de conversie de 10% pt a-si ocupa toate locurile din avioane … daca Eurolines venea cu o flota de 20 de avioane si 3-5000 de locuri disponibile/zi intelegeam temerea omului, da domle, internetul nu face fata la ce oferim noi.
Daca compari cu ce exista in Europa, Romania este in urma, si inca in urma rau cu rata de acoperire a internetului. Cat la suta din romani au internet acasa? Cati din astia au internet broadband? Compara cu cifrele din vestul si nordul europei si o sa vezi cat de in urma e la capitolul asta. Lasa Bucurestiul, ca asta este un caz aparte, uita-te la Romania in intregime. Cand o sa existe ADSL la tzara, asa cum exista in occident cam peste tot, atunci sa ma anunti si pe mine. Ce naiba, in Romania,in majoritatea satelor nu exista nici macar apa curenta si canalizare (asa cum exista de ex. in fiecare sat din Franta), dar’mite broadband.
Pe de alta parte, ai vazut vreodata clientii carausilor gen Atlassib sau Eurotimes (nu are de-a face cu Eurolines!)? Majoritatea sunt analfabeti digital, n-au atins in viata lor un calculator, unii sunt semi-analfabeti in sens propriu.
N-avem nimic de castigat daca nu privim realitatea in fata.
Aveti absolut dreptate in ce priveste Atlassib-ul si tratementul car-l primesc clientii din partea lor, lucru slab – cum spune ardeleanul!!!
[…] Mult asteptata mutare a operatiunilor de travel on-line se lasa inca asteptata. Eforturile pionieresti ale catorva agentii locale de a acapara piata on-line nu au inca rezultatele asteptate. Daca au fost, rezultatele bune realizate acestea sunt fragile si pot oscila periculos de mult. In plus ‘puterea negativa’ a patronatului invechit din turism impiedica o dezvoltare a pietei turistice on-line. Toti ‘batranii’ trag cu dintii de clientii off-line si ii indeamna sa nu cumpere hartii….patetic. Industrie on-line exista, furnizorii inceaca, clientela suficienta… mai trebuie sa invingem sistemul, corect Orlando? Eu cel putin sunt sigur (si toti cei din industria Internetului si business-ului on-line stiu deja): mai devreme sau mai tarziu vom fi clientii turismului on-line si a Internetului: cea mai gigantica agentie de turism a lumii. […]