Status quo – Audi, BMW, Mercedes
sâmbătă, martie 29th, 2008mi-am propus sa abordez doua subiecte in acest week-end, recenta Adunare Generala de la BRAT si deciziile luate acolo precum si o scurta analiza a situatiei pe piata romaneasca a celor 3 branduri auto de lux. Cum subiectul auto e inca hot – le multumesc tuturor celor care au postat aici, le multumesc ca m-au ajutat, le multumesc ca si-au rupt cateva minute din timpul lor –> voi reveni cu o analiza – am decis sa-l abordez primul mai ales ca pt postul despre Brat as vrea sa-i cer okul si Arinei inainte.
de la ce am plecat? Dragos Manac spune aici:
„Stiu ca o sa fiu injurat, dar cred ca Audi, BMW si Mercedes sunt marci sinonime cu parvenit, baietas sau bulibasa. Masinile in sine sunt exceptionale, imi face placere sa conduc orice astfel de autoturism, dar mai putin in Romania. Am mai multi prieteni care au astfel de masini, dar nu se incadreaza in publicul general al brandurilor. Sunt convins ca cei care le vand nu-si doresc sa fie percepute astfel, dar adevarul e usor de vazut, la orice semafor. „
Cred ca spusele lui Dragos reflecta o stare de fapt, in .ro cele 3 branduri auto de lux sunt asociate deseori/in cele mai multe cazuri cu minoritatea rroma sau cu tinerii baietasi de bani gata ce apar prin tabloide/reviste. Dar e oare mai e corecta aceasta perceptie astazi? Oare nu cumva situatia din .ro tinde sa devina similara cu cea din Occident unde Audi A4, BMW Serie 3 sau Mercedes C sunt asociate cu tinerii manageri dornici de afirmare?
Probabil ca marea majoritate dintre noi, ma refer aici la cei care erau nascuti/aveau cativa ani la revolutie, am pornit de la o Dacie/Tico/Matiz/Cielo adica masini entry level, masini de clasa mica/medie. La fel de adevarat e ca Audi, BMW si Mercedes reprezinta brandurile de lux in ceea ce priveste automobilul pt mase, analizat din prisma volumelor pe care le fac an de an in toata lumea. Nu are rost sa discutam de Ferrari, Maseratti, Porsche, Bentley, Aston Martin sau alte branduri (eventual chiar modelele de top ale celor 3 branduri, Audi A8, BMW Serie 7 sau Mercedes S) pt care ai nevoie de cateva milioane in cont inainte de a te gandi la asa ceva, ele joaca la alt nivel, volumele anuale sunt mici, probabil de ordinul sutelor, miilor, vorbim acum de masinile din clasa medie, Audi A4 sau A6, BMW serie 3 sau serie 5, Mercedes C sau E.
Daca (aproape) toti ne dorim sa conducem macar una din cele 3 masini, de unde totusi aceasta perceptie, de unde aceasta asociere?
Ca sa aflam raspunsul ne intoarcem in anii ’90, imediat dupa revolutie, cand 99% din masinile care circulau pe sosele romanesti erau Dacii sau Oltcit-uri. Imediat dupa revolutie, anii ’91-’92 au inceput sa apara primele masini de lux, in general Mercedes pt ca, probabil, era cel mai cunoscut brand din cele 3 (celebrul „Mertzan”). Astfel de aparitii nu puteau fi ignorate tinand cont ca multi dintre noi le vazusem doar in reviste (imi aduc aminte si acum de buluceala pe care o intalneam la mare in jurul unul astfel de masini parcate, ne asezam in jurul ei, o admiram si intrebam, „cat baga?”, „are mai mult de 200 pe bord?”, „are piele?” etc, etc, etc) sau in „surprizele” de la guma de mestecat turceasca. Erau ca niste pete de culoare in oceanul gri in care ne scaldam, iar cateva astfel de pete nu aveau cum sa nu fie remarcate.
Nu foarte multi romani isi permiteau o astfel de masina, lucru normal de altfel intr-o tara in care salariul mediu era sub 100 de dolari iar pretul unui Audi/BMW/Mercedes pleca de la cateva zecii de mii bune de marci germane sau zeci de mii de dolari. Capii rromilor si-au permis (in special Mercedes), studentii arabi sau arabii veniti sa faca afaceri in .ro si-au permis (in special BMW) + cativa afaceristi romani si-au permis. in timp, dupa 92-93, desi numarul acestor masini a crescut proportia a ramas la fel, rromii, arabii, ceva afaceristi locali. cele mai multe astfel de masini erau furate din Occident si introduse in tara prin Moldova, Republica Moldova, astfel incat prin 93-99 puteai cumpara o astfel de masina cu preturi care plecau de la 10,000 usd si se opreau la 20-30,000 usd (un Mercedes E sau S de exemplu, vechi de 2-3 ani costa 22-30,000 dolari in conditiile in care o astfel de masina noua se apropia de suta de mii de dolari – povestea o stiu din mai multe surse, inclusiv un coleg de facultate care a schimbat, in fiecare din cei 4 ani, masina). Numarul masinilor vandute de importatori? pana in 10 pe an, nu am date dar daca are cineva rog sa ma contrazica.
Cine ar fi riscat sa cumpere o astfel de masina, repet, furata? Nu foarte multe lume, din doua motive, 10-20,000 dolari era o suma foarte mare in acei ani, iar riscul de a fi prins umbland cu o masina furata – si o data prins deposedat de ea – era unul mare. Again, minoritatea rroma, avand probabil un simt al riscului mai accentual ar iesi castigatoare daca s-ar face un top.
Astfel au aparut pe sosele din .ro celebrele Mercedes S-uri, „balenele” sau BMW-urile serie 5 sau 7, masini ce aveau pret de plecare + 50,000-60,000 marci germane/dolari. Perceptia mea este ca Audi a fost un brand mai putin „manelizat”, poate o data cu aparitia Q7-ului brandul intrand si el in hora.
Intre timp lucrurile s-au imbunatatit si in Romania, au inceput sa apara milionarii in euro, dolari, miliardarii etc, tabloidele, presa de scandal, revistele auto, revistele de lifestyle, baietii milionarilor si-au cumparat astfel de masini, au aparut in tabloide, in reviste, s-au lasat fotografiati, laudati, mangaiati de o presa avida de astfel de subiecte, au aparut paparazzi, au aparut fotografiile de tip paparazzi etc, etc.
Sa recapitulam, masini rare si scumpe, pete de culoare, rromi, masini rare si scumpe, arabi, baieti de milionari, tabloide, reviste, masini rare si scumpe. stateai la semafon, erai in trafic, vedeai o astfel de masina iar sansele ca ea sa fie condusa de unul din personajele de mai sus erau cam de 60-70%. se intampla azi, se intampla maine, se intampla saptamani, luni, ani la rand, inevitabil, INEVITABIL, perceptia se formeaza si ajungem la ceea ce a declarat Dragos adica punctul de plecare pt acest post.
Dar oare mai este aceasta perceptie corecta astazi? Vorbim de o Romanie in care salariile medii sunt undeva la 300-400 euro, chiar 500 euro in Bucuresti, vorbim de o Romania in care oameni ca voi castiga echivalentul a + 1000 de euro pe luna, vorbim de o Romania aflata de un an in Uniunea Europeana, vorbim de o Romania in care rata somajului e sub 2% (Timisoara), vorbim de o Romania in care investitiile externe au explodat in ultimii ani. Si mai vorbim de o industrie auto in care, chiar imi spunea Costin joi la Brat, un Audi de 3-4 ani costa 10-12,000 euro (ok, plus faimoasa taxa auto) in Germania (check Mobile.de).
Recapitulam, avem salarii mai mari, manageri care castiga mai bine, UE, posibilitatea de a cumpara legal masini second hand la preturi ok, promotii peste promotii la masinile noi, o piata de 200,000 de autoturisme vandute anual, cateva mii de masini vandute de Audi, BMW, Mercedes in .ro, oficial, in ultimii ani.
As paria ca din cele cateva mii de automobile vandute de Audi, BMW, Mercedes in ultimii 3 ani + celelalte cateva mii aduse din Germania sau alta tara europeana cel mult, cel mult, CEL MULT, 25% sunt acum in posesia celor cu care aceste marci sunt identificate. Tine cineva pariul? :)
Tragand linie, daca:
– numarul de masini Audi, BWM, Mercedes vandute/aduse in ultimii 3 ani in .ro este mult mai mare (cel putin dublu) decat numarul de masini Audi, BMW, Mercedes existent in .ro pana in 2004;
– cel mult 25% din numarul de masini Audi, BMW, Mercedes vandute oficial sau aduse din strainatate in ultimii 3 ani sunt in posesia minoritatii rrome, arabilor, baietilor de bani gata;
– atunci putem spune ca perceptia conform careia cele 3 brand-uri de mai sus sunt asociate cu „parvenit, baietas sau bulibasa” este gresita? eu cred ca da, voi ce ziceti?
wow, am scris ceva, avantajul de a te trezi de dimineata :) … astept opinii, corectii, raspunsuri, argumente, cel putin la fel de multe ca cele de la postul cu ce masina conduceti :)
P.S. joi am predat Audi A4, normal, cu regrete, l-am dus la 225 km/h pe A2, sistemul de setare al suspensiei/directiei face toti banii, pe dynamic la 225 nu simteai (aproape) nimic, masina se „lipeste” de sosea iar directie devine mult mai ferma. Din pacate domnul de la Porsche nu a reusit/nu a avut chef sa-mi spuna daca/de ce nu functioneaza camera la parcarea cu spatele si sistemul de „parking”.
This entry was posted on sâmbătă, martie 29th, 2008 at 10:41 and is filed under Discutii, Personal. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
Desi nu apartin etniei rome, mi-au sarit in ochi referirile tale permanente la ei. Cred ca depinde foarte mult de ceea ce am vazut fiecare dintre noi, eu daca ma refer la perioada adolescentei mele in Turnu-Severin pot trage urmatoarele doua concluzii:
1. toti cei care erau stiuti ca hoti (si care operau in vest, nu in .ro) aveau BMW. Nu doar ei, dar astia aveau toti doar BMW-uri. Era doar unu, Babau, care avea SLK. Avea pentru ca acum e in Belgia, mai are 17 ani (parca) de „facultate”.
2. toti rromii de la Strehaia care ajungeau prin Severin aveau A8 sau Mercedes.
Cand am venit in Bucuresti insa am vazut altceva: toti „smecherii” din Bamboo, The Office etc. aveau BMW, Audi, Mertzan si (sa nu uitam) celebrul de acum Porsche Chayenne. Oamenii se schimbasera, erau mai parfurmati, vorbeau mai in soapta, dar genele celor mentionat anteriori se transmisesera la distanta versiunilor lor evoluate pe scara sociala.
Perceptia de care vorbesti este insa foarte des intalnita, am vazut oameni cu multi bani care nu vor sa se atinga de masinile astea din motive de imagine. Ceea ce pana la urma nu e rau, pentru ca inseamna ca ii preocupa sa fie cunoscuti ca oameni decenti, nu ca niste „zmei”.
PS: imi cer scuze pentru folosirea peiorativa a cuvantului „smecher” :)
Un comentariu foarte offtopic.
„rrom” este cuvantul in tiganeste pentru cuvantul romanesc „tigan”.
Doar pentru ca mai marii tiganilor s-au hotarat sa faca un rebranding din motive foarte clare, nu inseamna ca trebuie sa si fim de acord.
PS – nu, nu am nimic preconceput impotriva tiganilor
Unul dintre cele mai misto articole citite de mine pe net. Real 100%. De cate ori vedem BMW-uri pe linia de tranvai, cre nu dau priotitate, etc…. Si de fiecare data cand ajungi langa el ( daca ajungi ) si te uiti cine il conduce, in 70% din cazuri este un ghertan, un ghelban manelist. O mare parte din cei care conduc BMW in Romania in mod normal nu si-ar permite o astfel de masina, dar majoritatea sunt „combinatii” sa ma exprim si eu ca baietii. Pacat de marca asta care face masini extraordinare dar in Romania nu mai poate scapa de marca de manelist sua rrom sa ma exprim civilizat. Mercedes nu mi se mai pare o marca foarte manelizata, insa Audi din pacate vine puternic din urma cu Q7.
exista premisele pt schimbarea mentalitatii „mertzanu, cinciaru si audi sunt masini de manelisti si smecherasi” dar din pacate ele nu razbat decat catre 10-20% dintre noi. am fost suprins sa constat, la un focus group organizat de unul dintre cei 3 playeri de mai sus pt young executives ca ceilalti participanti inca aveau aceasta mentalitate si se tineau destul de strong pe pozitii.
masina este sau ar trebui sa fie o expresie a personalitatii soferului ori nicunul dintre participantii la focus group nu vroia ca imaginea sa sa fie asociata cu cea a celor din categoria de mai sus.
eu unul nu am probleme, da-mi un audi allroad si nu am nici o problema daca retarzii imi vor spune ca sunt manelist :) din pacate inca nu mi-l permit ;)
Poate putin offtopic, dar dupa ce am terminat de citit ac post am ramas cu senzatia – ca sa nu zic perceptia – ca putem da ‘vina’ pe tigani, arabi si baietasi pt orice activitate nelegala, imorala etc…
Intrebare: este perceptia mea gresita sau nu?…
Raspuns (propriu): e la fel de gresita (sau nu) pe cat de gresita este perceptia cf careia astfel de masini sunt asociate categoriilor enumerate de tine.
Din punctul meu de vedere, un bmw (seria 5, de ex) va ramane intotdeauna in top3 personal al preferintelor, indiferent de cine altcineva o mai conduce.
Pt ca pe langa criteriul ‘categoria de clienti care folosesc acest model’ – pt mine cel putin – va conta mai mult relatia directa /experienta avuta la volanul masinii respective.
scurtand povestea: nu cred ca perceptia de care spui este sau va fi – in per urmatoare – atat de importanta in alegerea unei masini. Ci restul perceptiilor /criteriilor.
in alta ordine de idei, poate ai timp intr-o dim sa reflectezi in blogul tau si un alt subiect: e bine ca liderii de opinie – fie ei si cei de pe net – sa abordeze subiecte ce pot cataloga un grup etnic sau mai multe sau o categorie (baietasii) ca fiind responsabile pt tot ce e gresit?
Nu ma intelege gresit, nu spun ca tu ai afirmat asa ceva :), insa e un subiect ce poate deveni de interes in per urmatoare – pe masura apropierii alegerilor sau a dezbaterilor privind har&cov.
merci,
cosmin
Daca vad ca tot parvenitul si mitocanul isi cumpara un ceas de calitate si scump, iar marca respectiva devine asociata cu parvenitismul si mitocania, o sa aleg o alta marca.
Iar daca imi spune cineva ca din observatiile din traficul bucurestean, un sofer dintr-un BMW (obligatoriu serie 3 si negru) este foarte probabil un baiat de nota zece, inseamna ca circulam pe strazi diferite.
Uite un exemplu recent, de pe Stefan cel Mare, cu un BMW si o Salvare.
http://www.jenant.ro/2008/03/18/wankerul-cu-b-21-wbl/
[…] in Romania, Mercedes, Audi, BMW sunt marci asociate baietilor de bani gata / romilor / hotilor? via Orlando, pornind de la Dragos: “cred ca Audi, BMW si Mercedes sunt marci sinonime cu parvenit, […]
Ca si comentariu generic – Orlando, te-ai inscrie intr-un club care are 25% dintre membri niste infractori ?
Si in alta ordine de idei, mi-am petrecut niste ani buni in Franta, e drept in perioada ’90 dar situatia nu cred ca s-a schimbat dramatic de atunci. BMW si Audi erau marci cu conotatie ostentativa, de parvenit sau chiar interlop de suburbie, cu un mic bemol la Audi care era perceput ca achizitie „normala” in cazul celor pasionati de sporturile auto. Mercedes in schimb avea un renume muuuult mai bun, nu stiu de ce dar asta era feelingul general.
Masinile in sine sunt foarte bune si este pacat de incarcatura asta emotionala. Dar chiar astazi m-a bombardat un Q7 in Vitan cu o manea data la maxim trecand vijelios prin fata mea si a fetitei mele pe trecerea de pietoni … in conditiile in care exista totusi niste pretentii pe care ar trebui sa le ai de la posesorii de obiecte de lux. Ei trebuie sa ne invete bunele maniere pe noi plebea si nu invers. De unde si perceptia cu pricina.
Eu mi-am luat o toyota avensis. Mi s-a spus ca e de pensionar. Cam asa este.
Ca o confirmare o sa va povestesc o intamplare.
A venit la semafor langa mine un taximetrist, a lasat geamul si a strigat la mine. Ai trecut prea aproape de mine in pasaj. Ai grija ca te da ala afara ca ii lovesti masina.
Concluzie: la 29 de ani nu poti avea avensis.
Am avut si un Mini Cooper, cumparat nou din ro. L-am vandut dupa 9 luni.
Nu sunt fiabile absolut deloc.
Din mini nu auzi manele dar tot ca o masina de baietas este vazuta. Doar face parte tot din grupul BMW.
Acum conduc si un A4.
Sper ca aceste branduri sa isi spele imaginea cat mai repede.
Mie mi se pare ca Q7 este cel mai grav afectat si apoi mercedes indiferent de model.
Nu stiu cati studenti arabi, repet… STUDENTI, cu masini din gama de lux sunt in Romania (daca vine cineva cu o statistica, as aprecia mult).
Nu toti arabii au petrol in curtea casei, nu toti arabii au afaceri in comert (aici mai mult turcii au intrat pe piata noastra cu astfel de „businessuri”) si cu atat mai putin, studentii.
Eu cunosc studenti arabi care provin din familii decente, cu venituri normale, si care studiaza la noi ducand un trai modest.
E o prejudecata si asta cu arabii, dar nu cred sa fie valabila decat, poate, pentru cel mult 25% dintre ei :)
Am citit tot articolul de pe home, e scris bine si nu te plictisesti. Referitor la el, fac si eu cateva observatii. Sunt un mare fan Mercedes CLS. Daca eram singur si as fi fost de acord sa arunc niste bani acum aveam masina asta. Asa ma gandesc poate pe viitor… Insa, de ceva vreme ma tot uit cine conduce CLS-urij prion oras. Chir ma uit special ca nesimtitul. S-au vandut cred in 2007 in Romania 79 de CLS-uri. Eram intr-o seara la Carrefour a parcat un CLS si din el au iesit patru adulti rromi si doi sau trei copii. Nu stiu, in momentul ala parca mi s-a luat… Pe moment, pentru ca imi place prea mult masina aia.
Daca ne uitam in general, subliniez in general pentru ca sigur sunt si multe exceptii, Mercedes si BMW sunt conduse de un public destul de tinta. E clar ca ponderea rromilor la Mercedes e poate in scadere, dar tot e. Si se vede in CL-uri, CLS-uri, S-uri, mai ales modele noi si scumpe, nu ma refe la sh-uri acolo e alta mancare de peste. Despre BMW, nu stiu cati baieti de bani gata conduc modelele noi, dar mie in majoritate proprietarii acestor masini mi se par mai toti certati cu legea, vorbind strict de alura lor.
Cred ca Audi are o imagine mai spalata decat BMW si Mercedes, mai putin Q7 care are un target clar de manelisti…. Sunt multi proprietari de Audi (A6 sa zicem) pe care ii cunosc si stiu ca sunt oameni ok, cu afaceri si doritori de masina de calitate. Stiu un om cu R8, ce e drept de bani gata, dar la locul lui…
La ora asta in Romania, si nu cred ca sunt subiectiv, multi middle sau high level managerii au Vw Passat. Sefii de la Vodafone au de exemplu Passat la servici si, in general, cand te uiti cine conduce un Passa rar vezi personaje dubioase la volan. Chiar daca nu e clasa Premium e o masina ok si cu un public spalat.
Insa, omul face masina si nu invers. Cred ca in Romania persista perceptia, dar si realitatea ca personaje dubioase au modele noi si scumpe de BMW si Mercedes. Insa, daca la un moment dat as putea sa imi permit sa iau o astfel de masina nu as avea nici o reticenta stiind ca, din 80 de CLS-uri vandute sa zicem in 2010, 70 au fost luate de bulibase. O masina iti da un confort personal si atat.
Romania va ramane mult tip atipica din punctul asta de vedere. Daca in Germania in majoritatea cazurilor cand vezi pe cineva la volanul unui BMW ultimul tip stii ca are bani dintr-o buna afacere cu toate taxele la zi sau dintr-un job bun, in Romania perceptia ramane diferita, iar gandul (dublat de multe ori moaca soferului) te duce la personaje dubioase cu treburi necurate, in nici un caz la munca cinstita.
Perceptia si realitatea se poate schimba in Romania numai prin cresterea economiei pe baze corecte, pe dezvoltarea unor afaceri corecte care sa genereze un public deosebit de baieti destepti, muncitori si cu ceva bani astfel incat sa isi permita placerea unei masini Premium.
Hm… eu un lucru nu inteleg. De ce trebuie sa fie preocupat cineva atunci cand cumpara o masina cu privire la indivizii care au mai cumparat acea masina?
Inteleg ca un Audi sau un BMW sunt pentru multi un factor de imagine. Meh… Vreau sa spun ca m-am dat si cu ultimele modele de BMW si cu Audi, dar si cu Alfa Romeo 159. Si ca desi Audi si BMW au solutii tehnice superioare lui Alfa, basca sunt mai scumpe, niciunul dintre ele nu a intors capetele si gaturile barbatilor de pe strada cum a reusit-o ‘batrana’ 159.
Daca cineva vrea imagine (pura imagine) nealterata, sa-si ia o Alfa, asadar. Un Brera, daca il tin baierile pungii. Sau un Jag…
Insa va cam ramane cu imaginea, pentru ca un Audi/BMW/Mercedes nu inseamna doar imagine, inseamna si niste masini al naibii de bune.
Romanii inca sunt cu foamea-n gat, chiar daca au scapat de ceva vreme de foamea fizica, asta e realitatea. Iaca si de ce isi cumpara masini ultrascumpe doar cu gandul la imagine. Profund gresit. Daca vor imagine, atunci sa iasa din obisnuitul marcilor nemtesti.
Daca insa vor masini bune, atunci sa incerce sa uite naibii de imagine, si sa decida pentru ce simte sufletul lor, nu pentru ce simt altii.
Da’ mai curge apa pe Dambovita pana ca romanii sa gandeasca asa. Generalizez (si blogul tau arata ca din fericire sunt destule exceptii).
Tzaranii cumpara masini care sa compenseze ce le lipseste… e tipic romanesc…
Am petrecut ceva vreme in Suedia si Elvetia unde am fost surprins sa vad ca oamenii cu bani (milionarii) merg pe masini low profile, (Mini Cooper, Saab 93, Volvo S60, VW Beetle, Smart, Peugeot 407, A-Class, Audi A4/A6 sunt cateva exemple in care am vazut oameni foarte bogati care la noi n-ar pasi afara fara un RR) si undeva la batranete incep sa se dea pe masini mai sport pentru a atrage tinere „sperante” (Jaguar X-Type, Porsche 911, Aston Martin, TVR, Ferrari Enzo, etc etc…)
CU SUV-urile ar mai fi o poveste… E bine de inteles ca SUV-urile sunt o moda ce vine din USA nu din Europa, si nu e caracteristica oamenilor cu multi bani, e o clasa de masina de familie bazata pe siguranta si comfort, totusi la noi in tara statutul Executive/Top Management/Patron e deseori asociat cu ideea de SUV… majoritatea nu-s manelisti, dar pe mine ma enerveaza ideea ca de fiecare daca cand se baga unu in fata mea ca boul e intr-o namila de SUV si face pe istetzul…
Offroadurile care nu sunt SUV-uri, deci alea care au pretentia ca poti sa le scoti in afara drumului sunt o alta chestie, si se pare ca cei care circula mult in romania, au nevoie de asha ceva… din moment ce strazile arata cum arata.. aici i-as lauda calitativ pe baietii de la Land Rover, Mitsubishi, Audi (motorizarile Quatro).. si cred ca nu-i de mirare pentru ce isi iau in romanica, tzaranii nostri manelisti Q7… ca sa aibe cu ce sa mearga la tzara, in loc de carutza…
Eu cred ca trebuie sa fii prea inconstient ca sa iti iei o masina veche de 3-4 ani ( audi, bmw, mercedes ) pe care sa zicem ca dai doar 15 – 20 de mii.
Am un prieten care a facut greseala … la revizii se ducea cu portofelul blindat de euroi , cu toate ca avea aceasi leafa ca si mine … a dat repede faliment si a luat o solenta :P.
Pun pariu ca oricine citeste acest post isi poate lua un audi, mercedes sau chiar si un BMW vechi de 3-4 ( pana in 20 de mii ), dar eu zic ca daca ai salariu sub 3000e ar fi inconstienta sa iti iei asa ceva ( asta in cazul in care masina se ia cu banii jos … va dati seama ce durere ca din salariu sa platesti si rate si ce se mai strica + schimba la o „masina de lux” )
E o prostie sa iti iei o masina d’asta si noua daca nu ai destui bani sa o intretii.
La noi problema nu e numai cu tiganii ci si cu romanii disperati de masina care isi fac ipoteca si credite peste credite ca sa isi ia o masina tare sa rupa gura la colegi. Am vazut de multe ori oameni care conduceau ultimul model de bmw dar nu aveau bani in banca nici macar cat a costat masina. Baga tot salariul in masina si chirie si aia e viata lor.
La noi se vand mult prea multe masini de genul asta pentru nivelul de trai. Unui manager bun de cele mai multe ori i se asigura si masina in pachetul de beneficii. Un tanar manager dornic de afirmare care isi da jumatate (sau mai mult) din venitul lui lunar pe rata la o masina are probleme de management al resurselor (lui) si eu nu as avea incredere sa ii dau ceva pe mana.
Sunt tineri manageri dornici de afirmare prin europa care conduc smart-uri sau scutere. Daca conduci o masina scumpa nu inseamna ca te-ai afirmat si nici ca ai realizat ceva in viata.
E foarte interesant ca prin alte tari cu nivel de trai mult mai mare ca al nostru (Italia, Elvetia, Franta, Olanda, etc) unde oamenii ar putea mult mai usor sa isi ia ultimul model de audi sau bmw, nu se intampla asta. Francezii au facut scandal ca Renault nu a vrut sa duca Loganul in Franta.
La noi marcile astea o sa aiba de suferit multa vreme de acum incolo. Pana cand romanul nu o sa invete sa isi ia masina corecta pentru venitul si pentru nevoile lui.
Eu nu asociez Audi cu cocalarii (si zicand cocalari nu ma gandesc neaparat la tigani ci la o atitudine). Am vazut mult mai multi „spalati” cu A8 decat smecherasi de Autovit. Deci, cu A6, A8 n-as avea nici o problema sa ma asociez. Q7 n-as lua din principiu, pentru ca este prea noua si are multe probleme, ca orice masina noua la inceput (vezi cazul Touareg).
Si la BMW si Mercedes cred ca trebuie nuantat. De exemplu, in noua clasa S eu nu am vazut nici un cocalar (pana acum). Iar daca vorbim de modelele AMG (CL 55 AMG, de ex), la fel, nu am vazut. Bine, nici nu sunt multe. In schimb, clasa E, cat cuprinde…
Ar fi bine sa pastram proportiile. E normal sa vezi foarte multi cocalari in BMW seria 3, pentru ca nu sunt masini foarte scumpe si, din cauza asta, sunt multe. Deci probabilitatea de a vedea (si) cocalari conducandu-le e mare. La fel, ML-urile le asociez cu imaginea proasta a celor care le conduc. Insa, cred ca un ML 420 AMG isi ia numai un „fanatic”, nu un cocalar. Adica, probabilitatea sa-l aibe un cocalar e mai mica.
Nu-mi amintesc de ce nu-mi plac BMW-urile. Cu siguranta e si povestea asta cu cei care si le cumpara in Romania. Astept sa vedem ce se intampla aici, daca-mi voi schimba perceptia. Vecinii mei, doi oameni la 60 ani au BMW: el un X5, ea un seria 5. Mi se pare ca sunt exact masinile care li se potrivesc. Dar nu mie.
Pe de alta parte, de exemplu, nu mi-as lua Saab pentru simplul fapt ca in Romania chiar mi se pare de fita. Adica, ceva de genul „noi nu suntem pulimea, noi suntem cunoscatori”. Cred ca este, mai degraba, o strategie de vanzari a celor de la Saab, la care au aderat cativa si care au promovat-o cu succes mai departe. O strategie care le permite sa vanda relativ scump un produs care nu e deloc unic (desi asta se vrea a se transmite). Idem Volvo, dar alta strategie, cea cu siguranta… E, uite, lucrurile astea ma enerveaza si din motivele astea nu mi-as cumpara marcile astea. Desi stiu ca nu sunt cocalari cei de la volan…
Normal, vorbeam de parerea mea, nu de realitate:)
Aoleu, asa lung era comentariul?:( Scuze!
Saab – sunt foarte bune ?i b?ie?a?ii de cartier nu au auzit de ele. Perfect!
@Fluture: Daca nu ai condus un Saab …. lasa cunoscatorii sa-l conduca
In general raportul prestatii / pret / calitate service nu este bun la majoritatea producatorilor la noi. Eu nu mai cumpar BMW (inca imi place penultimul 5) pentru ca Automobile Bavaria e la pamant. Iar pe cei care cumpara toate tingirile cu preturi peste 50.000 si aere de 4×4 in leasing chiar nu ii inteleg. Daca o cumperi in leasing pentru o activitate productiva pot intelege da’ altfel :-?
ieri dupa amiaza am fost la un botez, Titan – 1 Mai si retur, via Arcul de Triumf, am numarat 44 de masini Audi, Mercedes, BMW, unul singur cu geamuri fumurii (un ML 55 AMG in zona Billa de pe Barbu Vacarescu), nici un personaj dubios la volan … asta pe timpul zilei.
@ Bogdan, da, e interesant ce spui, pe litoral, unde am copilarit pana in 94, Mercedesul era la putere, iar cand am ajuns in Bucuresti situatia era similara.
@ Adrian, cel mai probabil nu insa cred ca e gresit sa spunem ca toti cei 25% sunt infractori la fel cum e gresita prezumtia ca toti rromii cu Audi, BMW, Mercedes sunt automat infractori (raspuns valabil si pt Cosmin)
@ Adrian, deci ai renuntat la Avensis :)
@ Alexandru Ilie – primul meu job a fost la un sirian care importa ciorapi de dama din Italia si orez, am stat mult de vorba cu el despre lumea araba in general, despre ura dintre evrei si arabi in general, despre Turcia si protectia de care se bucura din partea SUA etc, pot fi acuzat de multe in nici un caz nu pot fi acuzat de prejudecati in legatura cu arabii. Am spus „studenti arabi” si nu „studentii arabi”, in perioada 94-98, in regie, erau destul de multi studenti arabi cu astfel de masini, masinile erau parcate in fata caminelor U sau in zona discotecii R3 (Dumars parca)
@ Alex, da, e „the right question” si cred ca raspunsul ar trebui cautat la mentalitatea romanilor …
@ Bogdan, Saab-ul e o masina corecta, se pozitioneaza clar sub trio-ul de care vorbim, nu cred ca vand mai mult de 100 masini/an in .ro in acest moment iar raportul calitate/pret e destul de fair. Din pacate in .ro sufera la multe capitole iar service-ul e slabutz, nu au nici macar vopsitorie proprie.
@ Vadim, CLS-ul nu e masina de familisti :P
@Cristian – exact despre asta vorbeam: sunteti prea plini de voi… cunoscatorii/posesorii astia de Saab. Si de aia nu mi-as lua. La fel ca la Mercedes sau BMW din cauza cocalarilor…
Sincer, pe mine nu ma intereseaza ce zic altii. Ceea ce conteaza este ca eu ma simt extraordinar de bine in A8-ul meu. Aceasta masina a fost ceva ce mi-am dorit de mult si desi o puteam cumpara si acum 3 sau 4 ani, am avut alte prioritati si am luat-o abia anul trecut si chiar si atunci m-am gandit luni de zile ca merita sa arunc banii pe geam (o masina is never a good investition) sau sa raman in continuare in Volvo care e si astazi intr-o stare impecabila.
Dar, ceea ce este mai grav dupa parerea mea este faptul ca unii, desi stau intr-o garzoniera (poate chiar in chirie), dau 50-70 sau chiar 100 de mii de Euro pentru o astfel de jucarie fie ea, BMW, Mercedes, Audi, Lexus sau orice alt model de lux (poate chiar din leasing???).
Asta trebuie schimbat, mentalitatea noastra de a ne indatora pana peste cap, ca pe urma sa ne gandim de unde punem pe masa mancarea…
@Fluture Polemica nu foloseste la nimic bun. Si cunoscatorii/posesorii de SAAB nu sunt toti plini de ei. Apropo ce masina ai?
O analiza foarte buna. Si eu sunt de parere ca nu se poate face o generalizare in privinta oamenilor care conduc anumite masini.
Exista alternative: Lexus, Saab, Volvo, chiar Honda. De cate ori azi vazut vreun rom/taranus/baietash la volanul unui Accord sau unui XC90 ?!
Uitati-va atent in jur! Numarati Mercedes-urile care trec intr-o ora intr-o intersectie aglomerata si veti observa ca sunt destul de multe! Poate ca 1-2 masini fac galagie cand trec (muzica) sau isi rup cauciucurile la galben. Restul sunt ok! Proportia „deranjantilor” cu Mercedes e mica insa sare in ochi! E o perceptie gresita ca toti care isi cumpara un Mercedes sunt intr-un anumit fel!
Am folosit Mercedes ca exemplu, insa acesta observatie e valabila si in cazul celorlalte marci „incriminate”! Una peste alta toate marcile de care s-a vorbit mai sus sunt marci consacrate si nu au cum sa fie asociate cu cateva 0-uri de pe la noi sau aiurea! Cine isi poate permite o masina din categoria Premium sa si-o cumpere sanatos si linistit! Bravo lui!
Mie imi place marca Mercedes. Peste 85% dintre modelele Mercedes, indiferent de clasa, imi plac. Pur si simplu, e ceva vizavi de aceasta marca cu care fara sa vreau ma identific. Eu un Mercedes imi doresc sa conduc atunci cand imi voi permite, (unul scump si elegant).
Sub rezerva ca in cazul meu e o preferinta aspirationala, trebuie sa subliniez ca nu sunt tiganca, nici manelista si nici macar „baietas de cartier”, iar de bani gata… nu poate fi vorba.
Totusi, privind in fiecare zi fiecare Mercedes pe langa care trec, nu am avut senzatia ca toti soferii ar fi de conditie nashpa. E mai degraba un segment mixt. Se pot auzi manele dintr-un Mercedes sau nimic. E adevarat ca de obicei le observam, ne sar in ochi, cele din care se aud manele, dar ele nu sunt nici macar 25%!
Legat de ceea ce spuneau mai multi dintre cei ce au comentat, ca legatura se face cu masina nu cu ceilalti care conduc modelul, asta nu este adevarat decat intr-o oarecare masura. Da imi place Mercedes si cand imi voi permite voi avea unul, insa voi cauta un model mai rar, pentru a nu ma suprapune peste vreo categorie sau perceptie general valabila. Pentru ca, da, atunci cand iti iei o masina de acest gen, o faci pentru performante, pentru confort si pentru IMAGINE. Daca ma intrebati de ce vreau sa imi schimb cat mai repede masina (nici nu o sa zic ce masina am loooool) va voi spune ca numai pentru imagine. In rest sunt foarte multumita de ea. Dar, nu vorbeste despre mine. Nu ma reprezinta. Ma duce din punctul „a” in punctul „b”, consuma putin, a costat putin, am invatat sa conduc pe ea, insa am nevoie de mai mult, si ma intereseaza cine sunt toti ceilalti care conduc modelul pe care urmeaza sa mi-l cumpar, pentru ca vreau sa stiu cu cine si cu ce ma identific.
In primul rand traiesc pentru mine si nu pentru altii, deci nu-mi pasa ce masina are x sau cine este x si de ce are masina y. Facand abstractie de comentariile de mai sus:
1) Am 20 de ani.
2) Bunicul meu a avut: Mercedes Bondar (’68), Coada de randunica, Pagoda, Bot de cal, iar dupa 90 Cobra.
3) Tatal meu fortat de imprejurari a avut alte prioritati, dar acum isi doreste un Mercedes si cred ca il va avea.
4) Eu cred ca fiecare ar trebui sa faca abstractie de contextul social.
Dupa cum am spus si mai sus, nu dau 2 bani ca x are masina y. Daca eu cred ca x este masina care mi se potriveste, atunci x o sa fie masina mea.
5) Imi doresc un Mercedes C 200.
http://en.wikipedia.org/wiki/Consumerism
de ce nu functioneaza camera la parcarea cu spatele si sistemul de “parking”?
Avea ciunga turceasca lipita pe camera video:)
Masina este un centru de cost, ea nu aduce bani, poate aduce eventual pizma (cititi ce scriu nu ce ati fi vrut sa scriu).
Cumparati-va cai este mai ecologic, si va garantez ca o sa intoarca toate fetele capul dupa voi cand mergeti de acasa la lucru.
Din punctul meu de vedere, aceasta tema e bla-bla, cel putin in aceasta comunitate. Voi spuneti ca Audi, BMW, Mercedes = smecher sau tigan pornind de la ideea ca astia reprezinta un procent important de cumparatori. Pai de ce si-o fi cumparat ei aceste marci, sa se vada din elicopter cat de bronzati sunt sau, dimpotriva, sa arate lumii din prima si sa transmita de departe „hei, people, uita-te la mine, is doxat, tata, m-am realizat?”. Logic, ei sunt manati de instinctul de a cumpara odata cu masina o imagine buna, total diferita fata de ceea ce reprezinta comunitatea din care provin: de „masini tari”, pentru „oameni care-si permit”, stabili financiar, big boss etc., etichete lipite deja pe respectivele masini de adevaratii oameni de afaceri, antreprenori de succes, doctori, avocati etc. Dincolo de impactul individual la semafor, peiorativ, nashpa, prin prisma unor intamplari, aceste masini au un capital pozitiv de imagine, care este majoritar. Nu cred ca e nevoie de niciun studiu in acest sens, se poate merge pe nasul tiganilor. Daca se vor muta ei pe Aston Martin, abia atunci va fi cazul ca Mercedes, Audi si BMW sa isi faca griji. Pe principiul balansoarului, aceste marci vor fi cumparate de o minoritate parvenita doar atata vreme cat va exista o majoritate „sanatoasa” care asigure o imagine dezirabila, alta decat a cumparatorilor minoritari. Si atunci de ce sa ne batem capul? Avem bani de Mercedes si ne place, Mercedes cumparam. Sau Audi. Sau BMW. Si-apoi, chiar de-am iubi o tiganca, ce facem o strangem in brate si o luam la dans sau tremuram sa nu ne vada vecinii?!! E penibil. Care e diferenta intre tine care n-ar vrea sa isi cumpere o anumita marca de teama sa nu isi strice imaginea si cel care si-a cumparat-o tocmai sa isi achizitioneze odata cu ea o anumita imagine? Pericolul e sa ai o gandire manelista chiar daca esti dusmanul manelelor. Cam asta am avut de zis.
perceptia se cladeste in ani. Si tot in ani se schimba. Mai vorbim peste 10 ani.
[…] niste altare a religiei prostului gust sau a fetishismului meschinilor semidocti (btw, va recomand aici si aici un post recente care m-au uns pe […]
Hai sa nu ne mai cumparam blugi ca toata lumea poarta asa ceva acum. Fie ei violatori, criminali, hoti sau proxeneti.
Hai sa nu mai purtam costume ca toti interlopii poarta costum.
Hai sa nu mai mancam friptura la gratar sau mici ca numai tiganii fac gratare in fata blocului.
Sunteti mai mult decat penibili.
Orlando … toata perceptia de care vorbesti e cel mult o ipoteza care eventual poate fi masurata pentru a fi validata sau nu.
Eu spre ex as risca o ipoteza ca aceste masini erau cumparate de acei oameni pentru ca aveau drumuri lungi de facut. Sau la fel de bine as putea presupune ca tocmai pentru ca erau persoane cu multe contacte afara … preluau masini de status de acolo … si cum intamplator cei care calatoreau mai mult/aveau resurse … nu erau valorizati de romani … acest indicator de status a functionat diferit aici .
Altfel: imi plac discutiile cu posturi si comentarii lungi … care nu seamana a mirc :) dar trebuie sa recunosc ca sunt time consumming :) .
Danut, aici nu e vorba de costume, gratare si mici, ci de obiecte scumpe care indica – pentru multi – un status si apartenenta la o anume categorie. Intrebarea este la ce categorie.
Desigur, sunt si oameni – putini din pacate – care cumpara masinile bune doar pentru ceea ce sunt: si anume niste masini bune.
Perceptia asupra marcilor astora a evoluat spre normal ca dealtfel si posesorii lor pe masure ce se mai aseaza lucrurile in tara asta. Doar ca restaurarea completa a perceptiei posesorului de una din cele 3 ia timp.
Personal, nu dau 2 bani pe ce crede lumea despre masina mea si cumpar masini pentru ca imi plac, imi place sa conduc si aleg ce ma face sa ma simt bine.
Momentan nu imi permit masini mai scumpe de 20-22000 cip, dar cand imi voi permite, voi cumpara BMW pentru placerea sofatului si poate din nou o Alfa Romeo pentru senzatia de bine pe care mi-o da interiorul acestora.
Ca sa inchei apoteotic aceasta discutie ..sincer, foarte interesanta….cred ca mi-am luat Mercedes pentru ca am unele probleme de personalitate !…acum i-mi dau seama de problemele pe care le am ..Va multumesc !!
sunt de acord cu ce ai spus tu dar cine nu-si cumpara un bmw(orice model)pentru ca modelul acela este cumparat de toti tigani si nu mai stiu cine este foarte prost…. daca mie ami place o cumpar nu ma intereseaza ca cine se uita zice ca sunt tigan sau de asta care le `imprumuta`:)…….si sunt de acord cu ce a spus danut ..nu mai purtam costum ca poarta astia din lumea interlopa
Ce sa o mai tot lungim atata. Toti tiganii, borfasii, manelarii si cocalarii au BMW, Mertan si chiar Audi asta e adevarul. Se cred atat de mari si tari cu masinile lor „so lame” de zici ca sunt toti jiji fecali puscariasul. Mi-am adus si eu din Japonia un Skyline GTR la jumate din pretul uneia de mai sus, si le dau clasa la toti. Insa spre deosebire de ei, eu chiar am muncit si muncesc pe branci pentru a-mi permite o asemea masinuta, si nu este doar de fite. Pur si simplu imi place ca masina mea sa fie unicat, este ca un hobby pt. mine. Mai niste jante de 19″ – 1 salariu, mai un spoiler fata/eleron spate – 2 salarii, etc etc. Fac pariu ca oricare din aceste pramatii, nici macar nu au habar ce fel de tractiune au masinile lor, nu mai vb de umblat la motor, intretinere, etc.
Cel mai bun exemplu, idolul lor, oierul puscarias care-si repara masina (mai scumpa de vreo cateva ori decat apartamentul meu) cu o ranga de neam prost.
Sunt dezgustat de ce citesc! Articolul este cat se poate de slab! Ii bagati pe toti in aceeasi oala… Comentariile sunt pline de ura si frustrare. Bai oameni buni sunt un tanar de 29 de ani ce detine un BMW, ce are prieteni cu BMW, Audi si Mercedes Benz. Suntem oameni cu facultati, masterate, unii chiar doctoranti. Suntem anteprenori, doctori, avocati, notari, bancheri. Muncim 12-14 ore pe zi si, DA, castigam bine. Ce aveti voi cu cei ce aleg sa cumpere bunuri precum aceste masini? Este normal oricarei culturi sa aiba in componenta ei si membri needucati si snobi. Este normal ca acesti oameni atunci cand castiga bani sa aleaga brand-uri renumite din simplul motiv ca nu au o opinie personala ci doar una imprumutata din colectiv (vezi Armani, D&G, BMW, etc). Asa se intampla si in Anglia si in Germania, SUA, Franta sau Japonia! Dar noi, ceilalti ce facem??? Cumparam Toyota in loc de BMW? Ceasuri Tissot in loc de Audemars Piguet? Haine Galt in loc de Aquascutum London? Va recomand sa deveniti mai decenti, mai muncitori, sa castigati mai bine pentru viitorul vostru si in primul rand lasati sa critice pe aceia ce sunt imaculati, altfel riscati sa deveniti penibili asa cum ati devenit aici…