Guest: Pia?a de publicitate online cre?te în ritm s?n?tos?
vineri, noiembrie 28th, 2008Ciprian Gavriliu – PlayTheBalls
Pe o pia?? în care publisherii ?i regiile de publicitate online anun?? cifre spectaculoase de la an la an, se v?d înc? prea pu?ine ini?iative orientate c?tre sus?inerea unei cre?teri organice a industriei.
Începuturile publicit??ii online în România au fost curajoase ?i au fost ini?iate de vizionari care au avut curajul de a sfida ?i înc?lca barierele din jur. S-a conturat profilul unei industrii, s-au adoptat tehnici de lucru ?i s-au înregistrat ritmuri sus?inute de cre?tere. La nivel de metode ?i instrumente care s? ofere o cre?tere a eficien?ei bugetelor investite se poate vorbi îns? de suficient? implicare? Procentul bugetelor investite în online din totalul investi?iilor în media româneasc? a crescut de la 1.4% în 2006 ?i 1.8% în 2007 c?tre o estimare de 2.2% în 2008, conform datelor publicate de GroupM (www.Pahomi.ro).
Suntem mult în urma unor pie?e dezvoltate: USA – 12.6%, UK -18.9%(2.8 miliarde lire sterline), Japonia – 10.1%, Spania – 16.9%, Italia – 7.6%(datele sunt la nivel 2007, Ofcom). Poten?ialul de cre?tere pentru industria de publicitate online româneasc? este evident, cu to?i norii negri care sunt la orizont pe fondul unei posibile recesiuni.
Ce implic? o cre?tere san?toas??
Majoritatea managerilor, antreprenorilor ?i oamenilor de business s-au confruntat probabil la un moment dat cu problemele teribile pe care le ridic? o cre?tere accelerat? a businessului pe care îl conduc. În cele mai multe cazuri este preferat? o cre?tere s?n?toas?, organic? care s? ofere suficient timp pentru a consolida un sistem ce va rula la capacitate extins?. Este nivelul pie?ei de publicitate online româneasc? spectaculos? Dac? privim la rece cifrele ?i le compar?m cu cele regionale probabil c? nu. Este îns? o cre?tere organic?? Aici lucrurile sunt mai nuan?ate ?i pot fi interpretate. Motorul cre?terii rapide al pie?ei de publicitate online îl poate constitui orientarea bugetelor din alte medii c?tre Internet. Pentru a sus?ine o relocare a bugetelor, advertiserii au nevoie de cifre, au nevoie de certitudini.
Sunt prea pu?ine studii la nivel de audien??, la nivel de comportament al utilizatorilor de Internet, la nivel de consum al informa?iei online, prea pu?ine standarde ?i uneori prea multe vorbe. Metodele oferite de publisheri ?i regii au înc? suficient de recuperat pentru a ajunge la nivelul de eficien?? despre care se vorbe?te în pie?ele evoluate. În US, volumul dominant al investi?iilor în publicitate online este realizat pe baza performan?elor care sunt garantate de regiile de publicitate sau publisher. Marketerii nu au o problem? în a aloca bugete mult mai mari c?tre mediul online atâta timp cât le este garantat un Return On Investment mult mai bun decât în alte medii.
Solu?ii ?i obiective pentru o cre?tere mai bun? ?i sustenabil?
În momentul de fa?? investi?iile predominante care se fac urm?resc cre?terea cantitativ? a proiectelor de publishing ?i sporirea vânz?rilor. Mai multe cercet?ri, mai multe cifre, metode mai bune de testare a eficien?ei, instrumente avansate de distribu?ie a bugetelor nu ar constitui de asemenea o premis? bun? pentru o cre?tere general? sustenabil?? Publisherii, regiile de publicitate ?i to?i cei care au de câ?tigat de pe urma industriei de publicitate online ar trebui s? demareze eforturi comune pentru a încuraja o dezvoltare calitativ?, dezvoltare care ar putea aduce cre?teri procentuale peste estim?ri.
Arunca?i o privire peste siteul Online Publisher Association ?i ve?i vedea una dintre ini?iativele care asigur? o cre?tere organic? ?i spectaculoas? (peste 21 de miliarde$ în 2007) pentru industria publicit??ii online din US.
Ce se a?teapt??
Cu tot entuziasmul umflat din jurul ei, industria de publicitate online din România este înc? într-un ritm de cre?tere încet ?i nu complet s?n?tos. Trebuie mai pu?ine vorbe ?i mai multe ac?iune, mai multe bugete ?i mai pu?ini lauri.
Articol ap?rut ?i pe Dgeneration.
This entry was posted on vineri, noiembrie 28th, 2008 at 07:52 and is filed under Guest. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
Am impresia ca si piata de publicitate online creste in acelasi ritm cu multe industrii din Romania si, la fel ca acestea, va scadea brusc la un momendat.
Pentru ca piata de publicitate sa se dezvolte avem nevoie sa educam atat companiile cat si clientii, iar companiile trebuie sa capete incredere. Romanii sunt foarte reticenti cand vine vorba de a-si face cumparaturile sau a plati servicii online si pentru asta sunt devina doar companiile, care au facut romanul sa-si creeze o mentalitate gresita.
Avem nevoie de o maturizare
Pana acum zic eu, a fost o dezvoltare normala pentru o piata tanara- s-au luat indicatorii cei mai simplu/ieftin de urmarit (afisari, useri) si s-au monetizat cat s-a putut pe baza unui limbaj comun, minimal intre clienti si regii/jucatorii independenti. O parte din sistem de urmarire ROI se construieste si la client, o parte la intermediar si o parte la furnizorul de content. Nu cred ca poate sa vina doar ZF si sa ii zica la Renault ca la fiecare 1k afisari(cost A) ii aduce 20 unitati vanduta. Ii poate spune doar ca asta e rata de clikuri, asta e profilul utilizatorului, ev venitul lui, regia poate sa complecteze ca pe baza experientei auditate extern astea sunt rezultatele asteptate, iar la client se poate masura efectiv ROI pe variante. Cred ca ar fi fain daca ar fi un sistem free sau contra cost care sa poate fi implementat la cei3 unitar, si sa iasa ceva exprimat in bani, dincolo de trafic, useri. Sa zicem ca sunt CFO- daca aprob un buget de mk nu ma intereseaza cati cititori, audienta, useri sau trafic are, ci cati bani vin inapoi. Pana acuma am primit ca info numai userii si traficul. In print si tv exista un istoric dar de la online ma astept sa existe cifre. Si fraza tip de mk cu notorietatea brandului e ok in momentul cand creste piata, in momentul cand scade conteaza cash-flow-ul.
Pana una alta netul romanesc se ineaca-n studii si analize :)
@sandossu : nu exist? nici o posibilitate s? scad?, e prea mic? ca s? mearg? în alt? direc?ie decât c?tre cre?tere
@alexnicolae : eficien?a va trebui s? fie ?i demonstrat? pentru a fi credibil?, iar cei care vor face asta în 2009 vor fi câ?tig?tori indiferent de schimb?rile climatului economic