Intrebarea zilei

Se pare ca pentru achizitia Internet Corp a „licitat” si un puternic grup de presa din .ro –> faptul ca un fond de investitii a castigat „batalia” cu un investitor strategic mi se pare extrem de interesant mai ales ca InternetCorp e un publisher online 100%. Sa „vada” fondurile de investitii mai bine viitorul onlineului pe partea de continut? Pareri?

17 Comentarii
  1. zoso spune:

    inform media nu e grup puternic de presa :)

  2. Zoltan spune:

    Sincer? In contextul actual, eu cred ca aceste sume vehiculate sunt niste aberatii. Cum sa evaluezi o firma la 80 de ori profitul anual si sa platesti aceasta suma? Chiar si partial…. Da, e loc destul pentru crestere pe net-ul romaneasc, da, o infuzie de capital poate determina o crestere mult mai rapida, dar totusi…
    Am I missing something?

  3. Morrison spune:

    Trusturile de presa au bani? Din ce? :))

  4. alexnicolae spune:

    din cate am inteles, nu au platit dintr-o data 2 mil. ci mai curand si-au rezervat dreptul de a plati daca totul merge bine in urmatorii ani. cred ca asta e modelul de achizitii/investitii actual, o suma initiala plus programarea unor sume viitoare daca se ating anumite tinte. Si evaluarea corecta e de 8 mil in urmatorii ani daca totul merge bine.

  5. dragos spune:

    Fondurile de investitii au un network mai bun pentru un exit mai valoros mai incolo. Mai mult, teoretic ele forteaza un management profesionist acolo unde investesc. (desi la Neogen nu pare sa se vada asta).

    Trusturile de presa ca investitori strategici habar nu au sa valueze un business (vezi si cuomentariul numarul doi de mai sus), nu au cash (in orice deal ei promit media ca barter) si nici la management nu stralucesc.

    Este o alegere foarte simpla pentru IC, mai ales ca 3i este primul sau al doilea fond de investitii din Europa

  6. Adi spune:

    @Zoltan daca s-ar evalua majoritatea site-urilor romanesti dupa profitul realizat in ultimul an eu zic ca nu ar iesi nici valoarea de dezvoltare a unei aplicatii similare … Eu cred ca au bagat bine bani avand in vedere portofoliul InternetCorp si echipa lor … Iar cu cat mai multe fonduri de investitie intra in piata de online romaneasca cu atat mai bine pentru publisheri.

    Totusi la acest moment e deficitara o zona de investitori de mijloc care ar putea baga cateva zeci de mii de euro intr-un proiect in ideea ca il vor sprijini sa se dezvolta si sa obtina profit dintr-o vanzare ulterioara …

  7. Zoltan spune:

    Cu tot respectul Dragos, dar eu nu fac parte din nici un trust media…
    Si, legat de evaluarea mea, da, fondul de investitii va vinde (daca va mai gasi cumparatori…) mai departe peste 3-5 ani la inca 80 de ori profitul viitor… Asta e jobul lor. Dar, daca te gandesti bine asta e un balon urias care poate exploda oricand. Vezi criza actuala….

  8. Zoltan spune:

    Adi, da, nu e vorba doar de profit, e vorba si de brand, si trebuie sa recunoastem ca wall-street si 9am sunt 2 branduri foarte cunoscute pe piata, si echipa de acolo a facut un lucru foarte bun, dar totusi 8 mil. EUR este o suma bunicica…
    Eu zic ca cu 8 milioane de EUR ai posibilitatea sa-ti faci o echipa si un brand asemanator in cel mult 2 ani de zile.

  9. Adi spune:

    @Zoltan o echipa buna nu se face asa usor … si poti la fel de bine sa bagi 8 mil intr-un esec … Ok, una e sa scoti un produs f. bun, alta e sa reusesti sa il impui pe piata in fata concurentei si e si mai greu sa il mentii acolo. Ei au echipa gata, site-urile sunt deja in top, riscul e mai mic, plus ca deocamdata au bagat doar 2 mil si restul e conditionat de performanta …

  10. Florin spune:

    Zoltan: „Eu zic ca cu 8 milioane de EUR ai posibilitatea sa-ti faci o echipa si un brand asemanator in cel mult 2 ani de zile.”

    A construi un brand este foarte greu! In istoria marketingului sunt exemple nenumarate de companii care au cheltuit enorm si nici macar nu au ajuns in topul 3 din categorie. Brandul inseamna perceptie si perceptia unui om o schimbi foarte greu si in nici un caz cu slogane: Eu sunt cel mai bun!

    Este adevarat ca Internetul romanesc este abia la inceput si exista inca multe oportunitati si mai ales multi oameni care inca nu sunt online dar sa nu subestimam valoarea unui brand si oamenii care stau in spatele ei. Faptul ca echipa de acolo este deja la al 2-lea exit spune foarte mult despre ei. Cred ca o parte din investitie este bazata si pe capacitatea lor de a ridica businessul la cote mai inalte (ceea ce evident asteapta un grup de investitii).

    Revenind la intrebarea zilei, mi-am spus punctul de vedere la un topic mai vechi la Orlando. Parerea mea este ca trusturile media sunt in cadere libera si nu peste mult timp (la noi poate peste vreo 5 ani) o sa ne trezim cu achizitii inverse de genul: Hotnews cumpara Evenimentul Zilei, Desprecopii.com cumpara Revista Mami s.a.m.d. Exemplele sunt probabil ipotetice pentru piata Romaneasca dar cred ca ati prins ideea.

  11. dragos spune:

    @Zoltan – nu e nici un bubble, e un calcul simplu: bag azi 2 mil intr-un business valuat la 8 ca sa scot 12 dintr-unul de 50 in 2-3 ani. Adica un ROI de 600%.

    Iar antreprenoriatul este greu, mai ales in Romania, unde se intampla tot felul de golaneli. Si prin urmare e greu sa gasesti un business cu peste 1 milion in vanzari – nu cred ca sunt 5 in Romania in 2009 iar independent poate doar IC si Hotnews, nu sunt sigur. Ca idee, te-ai gandit vreodata cat de usor e sa ajungi la 100k vanzari intr-un an pe online in Romania? Cam cat timp ti-ar lua si de cati bani ai avea nevoie sa faci asta?

  12. zoso spune:

    „si trebuie sa recunoastem ca wall-street si 9am sunt 2 branduri foarte cunoscute pe piata”

    daca se opresc din trimis spamletterele, in doua luni nu o sa isi mai aminteasca nimeni de spamcorp. noroc cu ejobs si cu metoda „debifeaza casuta ca sa nu mai primesti newslettere, da save si iti apare iar bifata”.

  13. parvan spune:

    pentru a raspunde la „intrebarea zilei” poate ar trebui sa ne uitam un pic si pe axa „pacht minoritar”- „pachet majoritar” caci s-ar putea ca acolo sa fie mai mult „raspuns” decat in viziunea diferita a „viitorului online”

  14. Stefan Beldie spune:

    Sa vada mai bine decat cine? Decat grupul de presa care a oferit mai putini bani, deci nu a anticipat acelasi potential al afacerii?

    Probabil ca un fond de investitii stie mai bine sa faca o mireasa dintr-o afacere, o conduce mai putin emotional, se uita mai bine in excel-urile cu rezultate.

  15. orlando spune:

    zoso,

    nu e vorba de inform media

    Zoltan,

    cred ca evaluarea s-a facut pe cifrele din 2009

    Florin,

    da, e posibil sa se intample asa :)

    parvan,

    lasa axa :)

  16. orlando spune:

    Dragos,

    sunt grupuri media mari, Axel Springer sau Lagardere care stiu si business-ul si au si cash :)

  17. dragos spune:

    asa este, ma refeream strict la cele romanesti insa. Si 3i si in general VC-urile cand cauta strategici tot la ce grupuri de presa ajung pentru exit, pe langa altii sau IPO

Lasa un comentariu