Adevarul, un business de 125 milioane euro pe an?

well, Adevarul lanseaza in ianuarie colectia Jules Verne, 40 de volume reeditate la fel ca acum 30 de ani. Nu credeam ca voi ajunge sa alerg din chios in chios dupa inserturile de la Adevarul (Tolontan le zice mult mai bine decat mine „Dati doar un Tom sa ajunga Jerry la toata lumea!”) insa probabil asta voi face anul viitor (desi inca ma bazez pe amicii de la Adevarul ca-mi vor pune volumele deoparte) deoarece am o mare slabiciune pentru Jules Verne (sa spunem doar ca mi-a marcat copilaria in asemenea fel incat colectia mea de „masini de fier”, „Rahan” – revista preferata a lui Fanache :), „Batman” si „Spiderman” – sa ne intelegem, vorbim de reviste care nu se gaseau la toate chioscurile cum se intampla azi! – a fost schimbata fara nici o urma de regret pe cartile cu Jules Verne care-mi lipseau din colectia celor 40).

Trecand peste partea nostalgica ajungem la partea de business, mi-a picat fisa dupa ce am primit comunicatul oficial de la Adevarul, 300,000 examplare, aproape 11 ron pretul de vanzare impreuna cu ziarul, bla, bla.  300,000 x 10 ron (sa rotunjim in minus pretul de vanzare) inseamna 3,000,000 ron. Adica 700,000 euro intr-o zi?

Am intrebat pe Twitter si Facebook cate inserturi are Adevarul pe saptamana si am primit raspunsuri, au 4 inserturi, de luni pana joi, probabil vineri au un supliment TV ca toti ceilalti. Tom si Jerry, Enciclopedii de la Disney, Alba ca Zapada si restul, Biblioteca Adevarul etc. Presupunand ca in acest moment Adevarul vinde 4 x 250,000 exemplare = 1 milion de inserturi x 10 ron pret mediu = 10,000,000 Ron. Pe saptamana.  Ca sa va fie mai usor, in euro inseamna ~ 2.35 milioane euro. Pe saptamana. Adica peste 10 mil euro pe luna. Adica peste 120 milioane euro pe an. Din inserturi. Asta e potentialul din acest moment, NU inseamna ca Adevarul va face 125 milioane euro venituri anul acesta!

Ca sa fie mai simplu si sa aveti termeni de comparatie, TOATA piata de publicitate pe print anul trecut a fost de 82 milioane euro (estimarea Initiative Media, Media Fact Book), iar anul acesta va fi in jurul a 40 milioane euro. Nu stiu cat „ridica” Adevarul din cele 40 milioane euro, sa spunem 2 mil euro, hai 2.5 mil (sunt zgarciti, nu dau discounturi mari :) ) –> potentialul business-ului Adevarul e de 125 milioane euro pe an. Da, stiu, nu au mereu 4 inserturi pe saptamana si nu mereu inserturile se vand ca Tom si Jerry insa faptul ca Adevarul e undeva in top 5 (cinci) la top spenderi publicitate pe tv concurand cu multinationalele din telefonia mobila sau fmcg confirma, cred, faptul ca au vanzari mari.

Pe langa cash-flow-ul constant generat de asemenea vanzari parerea mea, contrar a ceea ce se vehiculeaza in piata, e ca Adevarul face si profit din inserturi. Cand generezi asemenea volume pentru furnizori e imposibil sa nu-ti negociezi pretul astfel incat sa ramai cu macar un 5-10% . Sunt suficiente 6-12 milioane euro pentru a acoperi cheltuielile operationale ale unui business cu 1000 de angajati? Mai mult ca sigur nu insa in acelasi timp nici nu cred ca au 20 milioane euro pierdere operationala asa cum avanseaza Dragos Stanca (operational, exclud investitiile). As merge pe un max 10 milioane euro. Adica dobanda pe un an la 200 milioane euro din averea lui Patriciu :)

Later update: din surse am aflat ca ebitda la nivel de holding va fi anul acesta undeva spre 30 mil euro, cu minus.

Sa recapitulam:

– doar Adevarul (nu am luat in considerare cifrele de la Click, tabloidul devenit anul acesta numarul 1) are un potential de 125 milioane euro/an (4 inserturi pe saptamana, 1 milion de exemplare vandute la un pret mediu de 10 ron);

– intreaga piata de publicitate pe print va fi anul asta de 40 milioane euro;

– Costi Mocanu, director general, estimeaza in ZF (cititi tot materialul, merita) o scadere a business-ului grupului de televiziuni pe care-l conduce cu ~ 40% ceea ce inseamna in jur de 110 milioane euro venituri anul acesta pentru Protv SA (liderul pietei de TV). Diferenta (MARE) e la Ebitda, Protv-ul a operat anul trecut cu +40% pe acest indicator ;

– Anul trecut Antenele au generat spre 80 milioane euro (67 mil euro pentru  Antena 1, locul 2 pe piata de TV), daca Pro-ul a scazut cu 40% anul asta (la venituri) inseamna ca si Antenele sunt tot pe acolo, pe la 40% –> in jur de 50-55 mil euro venituri pentru 2009.

La final ramane doar intrebarea daca tot ceea ce face Adevarul poate fi considerat un business de media si care e impactul pe termen lung al inserturilor. Parerile sunt impartite, o certitudine este ca marketingul agresiv le va aduce beneficii pe termen lung mai ales daca 2010 va fi un an la fel de dur pentru print ca si 2009 (de vazut cine ramane in picioare dupa alegerile de duminica – etapa intermediara – si mai ales cine va mai fi in piata peste un an, in decembrie 2010).

Alte pareri?

11 Comentarii
  1. Andra spune:

    Clar, e vorba de bani la mijloc. Baietii de la Adevarul se misca atent si vand. Din pacate, presa de orice fel ar fi ea nu-i acum mai mult decat o simpla afacere pentru patroni… si pentru multi jurnalisti… Pe mine m-au prins cu Jules Verne, e scriitorul meu preferat, ca doar e primul de SF…

  2. gabri999 spune:

    Cifrele de vanzarare estimate de tine mi se par cam mari. BRAT-ul zice ca ei au vandut in ian-iun 2009 cam 95.000 de exemplare pe editie. E adevarat ca acolo sunt incluse si zilele fara insert insa tot mi se par cam mari cifrele. Vezi aici: http://brat.ro/index.php?page=publications&id=11&index=0

    Pe valul 2(iulie-decembrie 2009) au mai mult, asta e sigur, insa nu cred ca ajung la o medie de 250.000. Zic ca vand mai mult in valul asta decat in cel din prima jumatate a anului pentru ca, din cate stiu, au avut mai multe inserturi.

    Eu zic aproximativ 100.000 pe editie cand nu e insert si 130.000 cand au inserturi.
    De exemplu, colectia aia de carte(biblioteca Adevarul) cred ca si-a mai pierdut din amploare, iar „Tom si Jerry” a vandut, din cate stiu eu, 120.000 pe editie.

    E adevarat ca la colectia lui Jules Verne au sanse sa vanda peste aceste cifre(poate ajung chiar la cifra de 200.000), insa nu cred ca vor avea o medie de vanzari de 250.000 pe insert. Hai sa zicem ca la prima editie vand chiar 300.000(cu promovare se poate) insa cu cred ca pot tine cifra asta pe

    Dar chiar si asa cred ca e un business foarte bine gandit.
    Eu estimez potentialul undeva pe la 70 de milioane.

    Legat de intrebarea ta, am mai zis-o de multe ori, insa nu cred ca opinia mea conteaza. Ramane doar sa vedem cine are dreptate. De ce nu ar fi un business de media? Se vind ziare, nu ?
    O problema asemanatoare o avea Cristoiu in anii 90, cand nu vroia sa insereze reclame-publicitate in cel mai important ziar de pe vremea aia ( „nu mai e business de media cu reclame in ziar”) si uite unde am ajuns azi.

    Impactul pe termen lung nu poate fi decat unul pozitiv. Asta daca faci un business/o campanie cum trebuie si nu te arunci ca mata in lapte( vezi campania cu carte Cotidianul, care a fost facuta, din punctul meu de vedere, in graba, copiind, fara nicio atentie la detalii, campaniile unor publicatii din afara). Si nu spun asta ca si cum as fi descoperit eu America, e doar un rationament simplu de business. Succesul tine de modul in care iti faci business-ul. Unii fac “campanii” de genul celor facute de Cotidianul, altii de genul celei facute de Adevarul.

  3. orlando spune:

    calculele mele sunt facute la nivelul de acum, cu 4 inserturi/saptamana, am vazut cifrele pe primele luni ale anului, atunci insa aveau un singur insert pe saptamana. Am precizat ca nu vor face 125 mil euro venituri anul acesta, e vorba de potential, daca ar gasi inserturi suficient de atractive astfel incat sa vanda 1 mil exemplare/saptamana

  4. gabri999 spune:

    Eram de acord cu tine ca nu vor face 125 de milioane anul asta. Asta e evident.
    Si eu ziceam tot de potential, insa eu il vad undeva pe la 70 de milioane, cea ce e oricum o cifra extrem de mare pentru piata de print 2010-2012 din Romania. Zic asta pentru ca nu cred ca pot gasi 4 inserturi saptamanale atat de atractive incat sa vanda 250.000 de exemplare/ fiecare insert. Plus ca, atunci cand ai o colectie, interesul scade cu trecerea timpului, oricat de mult ai pompa in promovare. Mai toate colectiile, cum e si logic de altfel, au un nivel maxim la prima editie, dupa care interesul si implicit vanzarile scad.

  5. gabri999 spune:

    Corneteanu vb. acolo de cifra de afaceri Adevarul Holding, eu vb de potentialul inserturilor in Adevarul, fara Forbes, Click sau mai stiu eu ce alt produs.

  6. 2tb spune:

    De curiozitate, stiu ca ptr autori romani tre sa fie ..morti de 70 ani sa poti sa ii editezi. pentru francezi nu stiu, dar…daca as scoate eu varianta de iphone?

  7. […] de 60 mil euro. Cifra avansata de Corneteanu confirma intr-o masura mare potentialul de care vorbeam acum o luna de zile, sunt curios ce inserturi vor avea in 2010 astfel incat sa ramana macar la […]

  8. […] pare ca am avut dreptate cand spuneam ca Adevarul face profit din […]

  9. gabri999 spune:

    Acum cred ca e interesant de vazut daca noua conducere va avea rezultatele asteptate. Nu-mi place Corneteanu, insa Imre mi se pare cam nepotrivit pentru functia pe care o are acum.

  10. Marian spune:

    „40 de volume reeditate la fel ca acum 30 de ani” – va rog sa rectificati informatia. nu este colectia initiala. sunt alte traduceri, au amestecat titlurile, cel putin unul, chiar si acolo unde traducerea este aceeasi s-au calicit sa tai din notele de subsol, etc….

Lasa un comentariu