Fumigene

nope, nu e vorba de fumigenele electorale, stiu ca v-ati saturat de ele, e vorba de „petardele” aruncate de Google dupa ce Murdoch a ridicat putin vocea la ei, mai exact de „First Click Free” recent anuntat, un fel de „sa se dea cate un click, sa ajunga la toata lumea”.

Problema nu e la nivel de continut indexat sau nu, problema e ca Google omoara brandurile din publishing, fie ele din online sau din offline. As paria ca 20-25% din cautarile pe Google sunt legate de BRANDURI din zona publishingului. Userul merge pe Google si cauta Prosport sau GSP sau Gandul sau Wall Street sau Hotnews sau Realitatea sau Protv sau Evz sau Libertatea sau Cancan sau FT sau NYTimes sau LA Times sau Chicago Tribune sau Sun sau Fox News sau CNN sau, sau, sau.

Nu am reusit sa inteleg de ce un user prefera sa faca un pas in plus pentru a ajunge la siteul dorit, de ce se duce in Google si cauta in loc sa tasteze direct url-ul publicatiei respective. Dar research-ul asta spune si probabil singura explicatie logica e comoditatea si obisnuinta. Iar an dupa an aceasta comoditate si obisnuinta va creste astfel incat procentul celor care vor cauta in Google in loc sa se duca direct la site va fi din ce in ce mai mare. Google stie asta pentru ca are toate datele, are trendurile, are informatie, are research. Si nu-si permite sa riste in nici un fel sa piarda un sfert sau poate chiar mai bine din cautarile efectuate in acest moment. Nici azi cand Microsoft impinge cu disperare Bing in fata, nici maine cand search-urile Yahoo si Bing se vor uni si nici poimaine cand „anihilarea” brandurilor va fi aproape completa. De aceea au reactionat imediat mai ales ca grupurile media si-ar putea permite, in acest moment, sa renunte la Google. Maine s-ar putea sa fie prea tarziu pentru ele, iar „dezlipirea” sa fie dureroasa.

Problema insa ramane, intr-o lume din ce in ce mai digitalizata suntem atat de dependenti de Google incat e din ce in ce mai greu pana la aproape imposibil sa impui un brand in zona de publishing. Azi e mult mai simplu sa faci optimizare sau spam si sa ai +90% trafic din Google decat sa te apuci sa contruiesti caramida langa caramida.  Analizati sa vedeti cate siteuri din .ro au 50% trafic direct si veti intelege despre ce vorbesc.

29 Comentarii
  1. curiosu spune:

    „Nu am reusit sa inteleg de ce un user prefera sa faca un pas in plus pentru a ajunge la siteul dorit, de ce se duce in Google si cauta in loc sa tasteze direct url-ul publicatiei respective”

    ideea este, cred eu, nu ca userii se duc in google si cauta, ci ca homepage-ul acelor useri este chiar google, in mare parte, iar prompterul este fix in caseta de cautare. De aici comoditatea de care vorbeai

  2. Mish spune:

    am ridicat si eu intrebarea asta la un seminar cu oamenii de la google, cand am vazut ce procent mare din oamenii care navigheaza pe internet tasteaza efectiv numele/adresa saitului in campul de cautare. raspunsul lor a fost cam de politician roman: „utilizatorii au nevoie de confirmare”. as inlocui „au nevoie” cu „s-au obisnuit”.

  3. Daniel Buca spune:

    Construirea de branduri online pe zona de publishing: da, in acest moment s-a ajuns la situatia in care mai bine faci optimizare decat sa te preocupi de cresterea brandului dar la aceasta situatie s-a ajuns tocmai din cauza obisnuintei oamenilor de a cauta pe google site-ul pe care vor sa intre. Uneori vedem si cautari de genul „site.ro” nu numai „site”.

    Acum despre cautarea pe google dupa „site.ro” sau „site”. Stii de ce s-a ajuns la asta? Pentru ca la un moment dat dezvoltatorii ignorau complet conceptul de usability si utilizarea unui site era destul de greoaie si atunci mai bine foloseai google pentru a cauta ceva de genul „site.ro caut ceva” decat sa folosesti navigatia sau cautarea site-ului.
    Apoi lucrul acesta a devenit obisnuinta, google a ajuns sa fie start page si uite asa am ajuns in situatia de astazi :)

  4. Daca ne mai gandim si la ce sistem de operare urmeaza sa lanseze google bazat pe browser/search …
    Majoritatea utlizatorilor confunda insasi internetul cu google. Foarte multi nici nu ar observa ca le lipeste URL bar din browser daca default e google.

  5. Secara spune:

    Mecanismul e simplu: search engine-urile (exact cum au precizat „curiosu” si „Daniel Buca”) rezolva cel mai bine „lenea” userului de a tasta („www” + ) numesite + „.” + „ro” in address bar vs. numai „brand”-ul (numesite) in search engine. In plus, daca greseste cumva, s-ar putea browserul sa-l conduca prin alte locuri sau sa nu-l duca nicaieri (nu are mecanism de suggest). S-ar putea ca site-ul sa fie down (mai rar) si chiar sa nu ii mearga lui conexiunea la net (… foloseste google-ul pe post de „verifica-ca-am-net”). Evident, scenariile de mai sus se intampla in situatia in care vizitatorul e interesat sa citeasca stirile (noutatile) aparute pe acel site.

    Insa daca vrea informatii super nisate (ex: rugby romania fiji), el va trebui sa faca mai multe operatiuni: a) sa se duca mai intai pe site (operatiune din keyboard) si sa astepte sa se incarce site-ul, b) sa identifice „cautarea” pe site (vizual), c) sa tasteze cuvintele, d) sa dea click pe buton (sau enter) si e) sa se uite intr-o lista cu rezultate, f) sa dea click pe un articol (am dat situatia cand omul nu navigheaza prin meniuri, ceea ce e si mai conumator de timp / operatiuni)… fata de situatia cand omul tasteaza in search engine, da click (sau enter), se uita in lista cu rezultate (stie si cum incepe articolul) si stie ca prin urmatorul click ajunge in articol.

  6. Darael spune:

    Eu sunt un user obisnuit. De ce folosesc google ? Simplu: wall street editia europeana de exemplu are ca pagina web http:// europe.wsj.com / home-page ….

    Nu intotdeauna eu, ca utilizator, nimeresc pagina dorita. Asa ca nu ma deranjeaza sa „pierd” 3 secunde si 2 clickuri ca sa pot sa ajung direct acolo unde doresc.

    In plus, mai exista locuri unde nu ajungi nici daca doresti. Pentru ca multi oameni au siteuri fara „personalizare”. Eu de exemplu, am o pagina undeva. Nici nu conteaza unde. Si nu o sa ma gasiti tastand darael.ro, chiar daca doriti.

  7. dStanca spune:

    corect. asta si apropo de propunerile din sati de a publica traficul direct versus trafic din site-uri terte. in momentul in care rezultatele intoarse de cautari de genul ziarul gandul, cotidianul gandul, gandul.info, gandul etc s-ar raporta tot ca trafic direct, probabil ca brandurile care „conteaza” ar fi de acord si cu masura de a publica sursele de trafic, pentru ca s-ar desprinde mult mai clar de restul plutonului. iar publicarea surselor de trafic ar fi un avantaj, nu din contra. poate e o idee pentru okidoki;)

  8. Vlad spune:

    Cred ca filmuletul de mai jos o sa iti raspunda la intrebare.

    http://www.youtube.com/watch?v=o4MwTvtyrUQ

  9. Costin spune:

    Pentru ca penetrarea a fost „violenta” in ultimi ani, aducand pe internet foarte multi oameni care s-au trezit cu un laptop in rate fara sa stie prea bine ce inseamna macar un CD.

    (vezi asta http://stirileprotv.ro/stiri/economie/creditele-facute-inainte-de-criza-platite-cu-mobila-din-casa.html Undeva pe la mijloc e un nene reprezentativ cu un latptop :-D, asta apropo si de frunzele de varza de genul „targetul nostru este…”)

    Si au sunat un prieten, prieten care, evident, le-a spune de Google. „Pe Google gasesti orice”. Culmea e ca pe Google chiar gasesti orice. Who’s the winner?

  10. Costin spune:

    Ah, da, este perfect si raspunsul lui Vlad de mai sus, insa reprezentativ pentru satele de 18,000,000 de locuitori :-).

  11. Adi spune:

    si bine ca e asa :) altfel publisherii mari ar curata totul cu multi bani, reclama si promovare offline (bine nu includ aici varianta SPAM :D doar SEO …)

    cred ca ar trebui sa fie alte lucruri cel putin la fel de importante pentru un client ca si brandul site-ului: imagine/target/campanii speciale etc.

    Nu vad totusi de ce e vazut SEO ca un cheat, iar celelalte modalitati de promovare ca si `caramida peste caramida` … mai ales cand sunt atatea lucruri de luat in considerare pentru a ridica si mentine un site din Seo

  12. Daniel Buca spune:

    @Adi: seo ar trebui sa fie doar o parte din „poveste”; pentru multi insa doar asta este „povestea”.

  13. parvan spune:

    Branding inseamna loc in mintea consumatorului. Searchul google suplineste search-ul din „mintea consumatorului”. Pe masura ce informatia „de stocat” in mintea unui consumator creste, suportul oferit de search engine este mai mare.

    Pe teoria ca o capacitate neutilizata se atrofiaza si dispare e intr-adevar posibil ca SEO si spamul sa fie noul tip de „branding”. Istoric vorbind s-a mai crezut si ca prezenta bolduita in „pagini aurii” e suficienta pentru cote mari de clienti si s-a dovedit a nu fi chiar asa.
    Eu tind sa cred ca branding inseamna mai mult decat prezenta numelui/acceului in mintea/(motorul de cautare) a publicului dar asta ramane de vazut. Cu siguranta pentru o buna perioada de timp intre produse egale (content free similar) simpla prezenta (umana sau mecanica) a numelui/accesului unui produs … poate fi un diferentiator important.

  14. cireasa spune:

    Sau, pentru ca un search pe Google este mai usor decat un search pe un site plin de reclame/poze inutile.

    Exemplu: „numefilm site:imdb”, „cuvintecheie site:hotnews” …

    Sunt un om comod, dar stiu sa NU caut pe google „www.orlando.ro”. Dar asta nu inseamna ca daca am nevoie de cautari din ziare dupa anumite cuvinte stau sa caut pe fiecare site in parte.
    Google is more user-friendly.

  15. orlando spune:

    cireasa,

    nu vorbim de cautarea pe cuvinte, vorbim de cautarea pe „nume site”, „nume ziar”.

  16. orlando spune:

    curios, Daniel,

    chiar si cu Google setat ca homepage tot e un pas in plus, in homepage tastez url-ul si ma duc direct in site, in homepage caut pe google si apoi ajung in site.

  17. orlando spune:

    Darael,

    wsj.com, daca esti din Europa te intreaba si/sau te redirecteaza automat catre versiunea europeana, nu trebuie sa tastezi direct url-ul complicat

  18. orlando spune:

    oh Vlad, thx, face toti banii

  19. Daniel Buca spune:

    @orlando : mai sunt cateva aspecte aici de care trebuie sa tinem cont.
    Este vorba de nivelul de educatie (educatie in utilizarea si intelegerea internetului) al utilizatorilor.

    Pretul conexiunii la internet a scazut foarte mult in ultimii ani si asta a dus la o penetrare si mai mare a internatului in din ce in ce mai multe paturi sociale.
    In felul acesta am ajuns la ora actuala la situatia in care cei care utilizeaza internetul dar nu inteleg ce inseamna internetul reprezinta un procent din ce in ce mai mare din totalul utilizatorilor. Acesta este publicul „needucat”.
    Acest public needucat invata cel mai bine prin imitare si, in general, imita actiunile altora ca ei.

  20. orlando spune:

    asa e Daniel, e una dintre explicatii

  21. orlando spune:

    si daca te gandesti la Chrome OS si la faptul ca Google va incerca sa impuna acest OS tocmai in ideea de a creste numarul de useri internet ajungi la concluzia mea, in curand numarul celor care vor cauta brandurile si nu vor tasta direct url-ul va fi mult mai mare decat al celor care intra direct in site.

  22. Voi nu mai tineti minte de cand ne-am obisnuit cu totii cu Google ca homepage? :) De pe vremea dial-up-ului… cand paginile se incarcau greu si cea mai simpla pagina care exista era Google (cica nu stiau HTML si au lasat-o simpla). Era buna de homepage si foarte utila si atunci. Si ne-am obisnuit asa. Win Win :)

  23. alexnicolae spune:

    ca o aplicatie practica de site care a inteles asta si a profitat, a fost ejobs. acum cativa ani stiu ca daca cautai cu google bestjobs, primul rezultat era ejobs. si acum imi vin candidati de pe bestjobs cu textul: conform anuntului postat de dumneavaostra pe ejobs.

  24. Gabriel David spune:

    Dincolo de procentul de trafic direct al unui site mai propun un exercitiu, cat % din traficul unui site este generat de homepage? Un vizitator loial trebuie sa treaca cel putin odata pe luna prin homepage, altfel site-ul are unele probleme de usability nu? Bine sunt si internauti mai isteti care isi salveaza unele pagini de interes si le acceseaza mereu pe alea (gen pagini de forum) dar cati sunt…

    Cautarea de catre tot mai multi utilizatori a unor site-uri direct in Google este exploatata si pe partea se SEM unde unele firme care seteaza si optimizeaza astfel de campanii propun tot mai mult advertiserilor cuvinte precum evz.ro zf.ro libertatea.ro cancan.ro zoso.ro.

    Interesant este si cand un advertiser nu prea vrea sa inteleaga mecanismul de search si promovare pe Google, de optimizare de costuri si isi doreste doar cuvinte pe care nu le cauta nimeni, si asta pentru ca le considera mult prea reprezentative pentru brandul sau. :)

  25. rast spune:

    E foarte curios acest obicei al userului, de a cauta cu Google!
    Monitorizez zilnic, site-ul la care lucrez. Un site al unei firme, care biruoul de marketing trimite oferte la diverse alte firme. In antetul ofertelor trimise SCRIE CLAR vizitati http://www.tariasi.ro dar, 30% din vizitatori ajung pe site cautand in Google „sc tar srl”… cu toate ca in antetul ofertei scrie adresa site-ului…

  26. Maria Andronic spune:

    Countdown to extinction.
    Google will swallow them all!

  27. […] de postul acesta, avem continuarea, zilele trecute s-a desfasurat in India “World Newspaper Congress”, […]

  28. […] estimeaza ca si in .ro 20-25 %  din cautarile pe Google sunt legate de branduri din zona publishingului. […]

  29. […] sa-l achizitioneze recent. Totusi, cel mai interesant aspect e mai jos si confirma ceea ce scriam aici, Google “nu suporta” brandurile puternice care sunt vizitate de useri in mod direct […]

Lasa un comentariu