Una de la VentureConnect
miercuri, noiembrie 6th, 2013Ieri a fost editia 8 a VentureConnect, probabil – am stat la prima sesiune + prima prezentare din sesiunea 2 – cea mai buna de pana acum, felicitari Alexandra, Genoveva and co.
Ce am observat ieri, in prezentari publice pentru potentiali investitori, si pare deja un pattern: operezi in .ro, operezi pe o piata de sute de milioane sau cateva miliarde euro, ai un procent extrem de mic din piata pe care operezi, uneori subunitar, nu esti lider detasat, poate nici nu esti lider, dar cauti investitii pentru a te duce pe pietele din jur. Oricat de sexy ar suna in fata unui investitor „voi avea un business cu o prezenta regionala” mi se pare o greseala de strategie si nu as investi niciodata intr-un business diluat care vrea sa se dilueze si mai mult. Castiga piata din .ro, dovedeste ca o poti face si abia apoi gandeste-te la pietele din jur, oricat de tentante ar fi ele. Si mai gandeste-te ca nu poti face „focus” pe foarte multe lucruri in acelasi timp, iar chiar daca esti lider in .ro este posibil sa-ti pierzi pozitia in momentul in care trebuie sa gestionezi intrarea si operarea pe piete noi pe care nu le cunosti. Calin Fusu ar putea scrie un roman despre cum a pierdut prima pozitia in .ro cu BestJobs in momentul in care s-a dus in Bulgaria si Serbia. Pozitie pe care a recastigat-o abia recent dupa multi ani de gafaiala in spatele eJobs.
Alte pareri?
This entry was posted on miercuri, noiembrie 6th, 2013 at 07:29 and is filed under business, Internet. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.
Am fost si eu. Prima parte a fost ok, cu exceptia floridelux care mi s-a parut cam deplasat.
Mi-a placut Minutizer din prima parte, nu inteleg de ce ai vrea sa se axeze pe piata din .ro intai. bestjobs, mediafax, sunt mult mai clar businessuri localizate prin modul de functionare – se interactioneaza cu siteul, care trebuie sa fie intr-o anumita limba
Nu ma refeream la Minutizer, e genul de serviciu care are piata globala, nu are rost sa stea doar in .ro
Exact la Minutizer voiam si eu sa ma refer – acolo, piata chiar e (si trebuie gandita ca fiind) globala inca de la inceput :)
Probabil depinde de verticala, unele sint mai locale (si atunci e musai sa le castigi tara cu tara, oras cu oras cateodata!) altele mai globale, si atunci e foarte important sa fii super-diferentiat si nisat, ca te mananca baietii din Silicon Valley cu fulgi cu tot daca nu.
Extinderea punctuala (devii lider in Romania, apoi treci in Bulgaria, etc) e mai grea dar mai defensibila, cea global-first e aparent mai simpla, dar tocmai deaceea mai concurentiala, esti atacat din toate colturile globului, nu doar de jucatorii (mai slabi) locali.
Alta remarca de la VC: oarecum neasteptat in aceasta epoca a super-informarii, oamenii nu inteleg diferenta dintre investitie si imprumut; cel putin 3 prezentatori au mentionat ‘va intoarceti banii in x ani’, de parca unui investitor esti obligat ‘sa-i intorci’ banii, ca la banca.
PS: multumesc inca odata echipei Venture-Connect pentru efortul de a ma lumina ca daca lasi rucsacul cu laptop in sala 10 degeaba il cauti trei ore in sala 11, ca n-are cum sa apara :)
Calin, ma refeream la FashionUp si Floridelux, ambele sunt locale si cu o piata mare in ,ro.
[…] Una de la VentureConnect, despre investitii. Cititi si comentariul lui Calin Fusu. – Ce noutati aduce Windows 8.1? Ce […]
@Orlando, iti dau niste motivatii din perspectiva fup, desi sunt oarecum general valabile:
– cresterea turnover-ului e, in sine, unul dintre scopurile afacerilor (mai ales in ecommerce), si mai ales ptr. ca asta aduce cu sine economii de volum (ma refer aici la cresterea puterii de negociere in primul rand, diminuarea impactului costurilor fixe, etc.). ovcors, cea mai putin riscanta, asa cum zici tu, e dezvoltarea pe piata existenta si cu produsele existente.
– totusi, in cazul nostru exista niste beneficii de luat in calcul: extinderea nu implica costuri operationale specifice, costurile directe asociate promovarii sunt in cazul Bg. mai mici decat in Ro, pietele Bg si Hu sunt totusi la inceput si cu o competitie moderata (deci e si vorba de oportunitate si timing), o piata noua inseamna si o experienta noua din care poti sa aduni knowhow pe care sa-l exporti in toate pietele. mai exista si variantele extinderii geografice prin m&a sau parteneriate strategice (vezi http://shop.tialoto.bg/) … si-ar mai fi vreo cateva motivatii.
E mai simplu dc faci cum zicea Calin, adica esti lider de piata si apoi mergi intr-o alta piata dupa ce ti-ai consolidat pozitia intern, insa din pacate nu e decat un lider in piata, ptr restul ne ramane moto-ul Avis „we try harder”.
@Calin: eu n-am vzt partea a 2-a, asa ca s-ar putea sa nu stiu la ce te referi si e posibil sa existe confuzia asta, dar cred ca orice investitor, mai ales la nivelul asta de risk investment, e interesat sa stie (macar sub forma de promisiune:) ce randament va avea investitia lui in ochii antreprenorului… c’or fi dividente sau equity sau buyback