15 despre despre conflictul comercial dintre Telekom si ProTV
duminică, februarie 24th, 2019Scriu zilnic doua posturi pe Cronica.ro, voi incerca sa reiau si activitatea pe blog.
1. Putin istoric: ultima miscare geniala a lui Adrian Sarbu, la conducerea CME, a fost iesirea din must carry a televiziunilor Pro, in 2013. A doua miscare incercata de el, in 2013, cresterea preturilor la publicitate, in Cehia, l-a costat pozitia de CEO.
2. In ultimii ani, Pro-ul a trait bine din veniturile platite de cablisti, anul trecut castigand, din Romania, aproape 47 milioane de dolari.
3. Orice operator de cablu trebuie sa plateasca un tarif per abonat pentru a putea retransmite televiziunile Pro.
4. Tariful cerut de ProTV a fost marit, de la 1 Feb 2018, la 0,914 euro per abonat. Plus TVA.
5. In fiecare an, la 1 Feb, pretul creste automat cu inca 3%.
6. Telekom are un contract cu ProTV care expira saptamana viitoare, pe 28 Feb.
7. Cel mai probabil, ProTV incearca sa impuna Telekom, in noul contract, tariful nou, valabil de la 1 Feb 2018, plus cresterea de 3% care se aplica de la 1 Feb anul acesta.
8. Telekom, probabil, incearca sa mentina tariful vechi, pentru a nu creste pretul abonamentelor. In ultimul an, atat televiziunile Intactului, Antenele, cat si KanalD, au iesit din must carry si au devenit canale ce nu pot fi retransmise decat cu plata unui pret per abonat, pe modelul ProTV. Ceea ce inseamna un cost mai mare de operare pentru Telekom.
9. Cresterea pretului ceruta de Pro vine intr-un moment in care piata telecom “fierbe”, ca urmare a ordonantei guvernului, ce contine “taxa pe lacomie”, care prevede si o taxa de 3% pe cifra de afaceri a operatorilor telecom din piata.
10. Pro-ul nu mai este unde era acum 6 ani, un lider autoritar al pietei tv din Romania. Pe rand, Antena1 si KanalD i-au atacat pozitia de lider, in special in prime time, acolo unde audienta este cea mai mare.
11. Pro-ul incearca sa-si vanda canalele la pachet desi unele din ele nu genereaza audienta.
12. Vineri seara ProTV a pus un mesaj, in timpul emisiunii “Romanii au talent”, care anunta ca de la 1 Martie canalele Pro s-ar putea sa nu mai fie disponibile pe retelele Telekom si NextGen. A fost tripla lovitura sub centura, o data prin presiunea pusa pe un partener comercial, prin intermediul publicului, a doua oara prin folosirea continutului pentru a-si rezolva problemele comerciale, a treia oara prin transmiterea mesajului intr-un program sponsorizat 9 ani de Telekom.
13. Telekom a reactionat, denuntand gestul si anuntand ca Pro-ul vrea mai multi bani, care ar afecta pretul abonamentului la client. Pentru prima oara, in multi ani, am vazut un comunicat de presa, adresat CNA si publicului, care contine termeni extremi de duri ca “suntem socati” sau “ProTV a folosit o tactică brutală de denigrare şi calomniere a grupului Telekom Romania”.
14. ProTV a replicat cu un comunicat in care reia anuntul ca televiziunile sale nu se vor vedea pe retelele Telekom de la 1 Martie, daca nu se semneaza noul contract.
15. Ca o concluzie, daca Pro-ul ar fi inceput cu acel comunicat de la punctul 13, dar pe 28 Feb, in ultima zi de contract, dupa ce era clar ca nu se va semna noua intelegere, totul ar fi fost in regula. Era o informare a pietei si a publicului, justificata. Faptul ca au ales sa-si foloseasca programele pentru a forta negocierile comerciale poate fi clasificat ca “derapaj”, cum a facut-o Pagina de Media, sau chiar santaj, cum au spus-o multi.
This entry was posted on duminică, februarie 24th, 2019 at 15:36 and is filed under Media. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.