BRAT a lansat aplicatia de detectare automata a publicitatii online

Adica a inceput monitorizarea publicitatii si pe siteurile care nu sunt in SATI, Google sau Yahoo, ca sa dau doar doua exemple. Ce am retinut:

In luna martie 2013 BRAT a identificat un numar de 16.000 de bannere unice, grupate in aproximativ 2.700 de campanii publicitare ce au rulat pe mai mult de 1.200 de siteuri web. Dintre bannerele identificate 8.200 reprezinta publicitate distribuita prin Google, jumatate dintre acestea fiind publicitate de tip text.

Intreg comunicatul aici.

17 Comentarii
  1. Vivi spune:

    Hehehe, ?ii minte când am f?cut un prototip care f?cea fix asta acum vreo cinci ani? :-) Ce vremuri cu harta publicit??ii…

  2. radu spune:

    Foarte frumos insa total irelevant. :)

    Spider-ul respectiv nu poate simula un comportament de utilizare, asadar nu masoara campaniile GDN target-ate demografic, pe categorii de interese si remarketing, nu masoara cele mai mari proprietati Google (gmail si youtube, trueview-urile) si site-urile din afara tarii.

    1.2k site-uri web cate monitorizeaza BRAT in total reprezinta 10% din numarul total de site-uri pe care ruleaza o campanie de Google Display Network de dimensiuni medii. Iar distributia e foarte atomizata si ea, nu exista 20% din site-uri care sa genereze 80% din rezultate (costuri, impresii etc). Long tail-ul este imens, acesta fiind si avantajul unei platforme RTB vs. placement buying.

    Singurul mod util in care cred eu ca poate fi folosit aceasta aplicatie e realizarea unui inventory de creatives.

    @Vivi: Harta Publicitatii mi se pare mai relevanta. :)

  3. Vivi spune:

    Radu: dac? campaniile în RO ar fi real targetate demografic ai avea mare dreptate. :-)

    Cel pu?in acum 5 ani când eu consideram s? adaug asta la harta publicit??ii, procentul de campanii real targetate era neglijabil, toat? lumea vindea afi??ri la kg.

  4. Radu spune:

    Nu stiu altii cum sunt dar noi folosim target-are comportamentala/demografica in majoritatea campaniilor GDN. :d

    Btw, tehnic e posibil sa simulezi comportamentul unui utilizator astfel incat, teoretic, sa „prinzi” toata publicitatea GDN, indiferent cum si in cate combinatii e target-ata? Prin „e posibil” ma refer la o situatie practica nu teoretica. Sa zicem un sistem care nu poate masura corect nici banner-ele care se vor masurate are vreo sansa sa le masoare pe alea care nu se dau prinse? :d

    @Orlando: blog-ul nu se afiseaza bine pe iPhone si suntem de vreo 4-5 ani in „anul mobilului”. ;))

  5. Vivi spune:

    @Radu: exact, cuvintele cheie aici sunt „nu ?tiu al?ii cum sunt”. :-)

    Sincer habar nu am ce volum o fi targetat ?i ce volum o fi la kg, ce ?tiu îns? absolut sigur este c? pân? nu ai numere clare, factorul de încredere pe care îl dau eu oamenilor din industrie estimând propriile procente tinde asimptotic la zero. :-)

    Adic?… doar din vorbe vei trage concluzia c? fiecare re?ea de advertising are 90% din pia??, este sau o s? fie num?rul unu foarte curând, vinde numai rezultate m?surabile, targetare excelent? ?i performan??. Exagerez un pic, dar eu cam asta am înv??at dup? HPublicit??ii.

  6. Radu spune:

    Ai fi surprins sa vezi ce increzatori sunt unii oameni. Sunt multi oameni care nu isi pun intrebari; unora poti sa le zici ca le vinzi publicitate target-ata la preoti catolici insurati si nu li se aprinde nici un bec. :) Din pacate e valabil si in agentii, nu doar la clienti. :) Ca om care face de vreo 5-6 ani ppc, si am invatat sa nu iau cifrele mot-a-mot nici chiar cand imi sunt date negru pe alb, eu am ramas surprins cand am vazut cat de usor se iau de bune diverse pocnitori de cifre, estimari sau metrici.

    I LOLed la aia cu „este sau o sa fie nr 1”. :)

  7. SP spune:

    @Radu – faptul ca faci ppc si ca dintr-o platforma folosesti targetare demografica si comportamentala, nu te face mai destept fata de un planner care foloseste sati ( pt analiza de target ) si face selectia de siteuri in functie de un index de afinitate – tot dintr-o platforma :).
    So daca te bati cu pumnii in piept ca nu cumperi chiar tot ce zboara, dar este oki faptul ca Google pune la dispozitie tooluri, dar nu ofera date iar tu le folosesti cu cea mai mare mandrie, ghici in ce te-ai transformat :))

  8. orlando spune:

    Vivi,

    acum afisarile se vand la tona, din mai multe motive:

    – numarul de afisari din piata a crescut, mai multe siteuri, a crescut consumul de internet
    – presiunea advertiserilor, care au bugetele, e mare iar costurile siteurilor sunt mari
    – Google/Yahoo/Facebook nu erau sau nu erau atat de prezente in piata acum 5 ani. Si au multe tone de afisari + le vand la performance, nu la cpm, ceea ce pune o si mai mare presiune pe playerii locali.

  9. orlando spune:

    Radu,

    pentru mine, ca player local, este extrem de relevant, e un indicator despre ceea ce se intampla, pot urmari evoluatia, am niste puncte de reper + sunt (inca) putine campanii care folosesc doar siteurile externe din GDN, cele mai multe ruleaza si pe siteurile din .ro sau doar pe siteurile din .ro

  10. Radu spune:

    @Orlando: datele respective nu sunt relevante. Inteleg ca informatia poate fi relevanta pentru tine insa cred ca trebuie sa fie si corecta, nu? :) Acele date sunt la fel de credibile precum o estimare pe care pot sa o fac eu (sau tu sau un elev de liceu) la o bere, asta era ideea.

    @SP: Ei, iata! :)) Daca s-ar afla in lume ce poti sa faci tu ca planner cu indexul de afinitate din SATI, n-ar mai arunca oamenii cu bani aiurea jn programmatic buying si alte porcarii. Btw, chiar nu era vorba de cine se crede mai destept, nu (mai) am bucurii (chiar atat de) marunte. :)

  11. […] scris si Orlando Nicoara, in ziua lansarii, veti gasi in comentarii si o mica dezbatere pe […]

  12. Alin spune:

    @ Radu programmatic buying în .ro? cred c? glume?ti ):-

  13. SP spune:

    @Alin
    Nu este nici o gluma, unele agentii deja o folosesc chiar daca nu stiu :)
    Evident pastram proportiile doar ne raportam la piata din .ro.
    Cred eu ca Radu se referea si la softuri de attribution modeling pe care agentiile de media le folosesc in detrimentul unei resurse umane. De ce sa angajez om cand platesc un flat fee si imi spune unde trebuie sa fiu prezent…..mult succes advertiserilor.

  14. radu spune:

    @Alin: pai nu vezi ca noi oricum suntem deja in stadiul urmator, avem indexul de afinitate din SATI? :D

    @SP: resursa umana nu trebuie eliminata si, cand lucrezi cu tehnologie, oamenii calificati sunt mai necesari ca niciodata. Softurile livreaza niste date (cum e chiar si cazul de fata) dar ai nevoie de niste oameni care sa le interpreteze (sa spuna daca sunt relevante sau nu, tot pentru cazul de fata).

    De exemplu, in cazul de fata, softul iti zice ca ai jumate dintre „bucatile” de banner-e din Google. Un om iti poate spune ca o campanie Google de dimensiuni mici-medii (adica 1k EUR) poate avea 100 de banner-e daca e cat de cat optimizata (adica creative-uri diferite pe landing page-uri si target-ari). Iar alea 100 de banner-e ale unui client mic „de performance” pot sa nu faca nici 50% din impresiile si costul unui banner „de awareness” ale unui client de tipul Orange, Vodafone, P&G, Unilever, VISA etc. Asadar, informatia livrata de soft nu are nici o relevanta daca incepi sa o analizezi un pic si nu sa o iei ca din avion.

    Revenind insa la oameni vs softuri, e aceeasi nuanta ca intre reporting si analysis. Oamenii care fac reporting da, e mai bine sa fie inlocuiti cu softuri. Pentru ca softul nu are orgolii, softul nu are pareri doar de dragul de a avea pareri, softul nu are frustrari si asa mai departe. :)

  15. SP spune:

    @Radu – nu am gustat ironia ( lucrurile marunte inca te pun pe jar se pare ), in fine tu stii cum o joci mai bine.
    Noi traim cu SATI altii cu Nielsen :)

  16. JP spune:

    @radu
    „Iar distributia e foarte atomizata si ea, nu exista 20% din site-uri care sa genereze 80% din rezultate (costuri, impresii etc).”

    Total gresit! Exista chiar 10% care genereaza 90%

  17. […] – BRAT a lansat aplicatia de detectare automata a publicitatii online – In 2013, capital.ro publica o lista cu site-urile ce difuzeaza filme piratate – Jurnalisti de […]

Lasa un comentariu